Isnin, September 25, 2006

Tertewas?



Saya hampir tertewas!

Ada khabar yang saya kira khabar duka hadir pada Jumaat 22 september @ 29 Syaaban yang lalu. Nafas saya hampir terhenti. Terus badan jadi panas dan hampir demam!
Mengapa? Persoalan itulah yang bermain berkali-kali dalam kepala. Lantas terfikir saya di khianati dan ditikam dari belakang. Mudah sahaja nampaknya saya buat kesimpulan tanpa bertemu muka. Namun saya fikir kembali, mungkin ada sebab mengapa dia berbuat begitu.

Nyata persahabatan itu tiada harga yang dapat di ibaratkan. Mujurlah saya bertindak waras, bertemu empat mata pada awal Ramadhan dan mendengar penjelasannya. Namun saya meninggalkannya dengan kejam, kerana menyalahkannya 110%. Saya lihat balik kata-kata saya dan ternyata itulah kesilapan maha hebat yang pernah saya buat sepanjang bersahabat dengannya. Saya akur akan kemuliaaan Ramadhan ini dan tiada niat langsung mahu mencemarkannya. Lantas, kami berbicara lagi dan airmata adalah saksi keisafan saya, keterlanjuran kata dalam emosi yang berbelah bagi.

Saya mahu melahirkan diri yang baru. Emosi dan perasaan selalu menguasai diri dan mengalahkan titik waras. Saya mahu lebih rasional dan matang. Tiga hari yang berlalu itu bagai satu hukuman buat saya kerana melanggar perkara yang telah Allah kata jangan dan jangan. Mujur peluang yang hebat Ramadhan ini dapat saya lihat seawalnya dan Insya Allah, menyuburkan keinsafan dan kesedaran buat diri.

Mujurlah Allah menyedarkan saya dan menghukumkan saya lebih awal. Andai saya tersungkur setelah berjalan begitu jauh, sudah tentu banyak dosa yang saya himpun dan banyak pula hati yang telah saya guris.

Nyata Ramadahan kali ini adalah yang paling indah buat saya biarpun baru masuk hari kedua. Insya Allah, adalah kelainan buat diri ini dipenghujungnya.

Ini bukanlah tetang putus hati atau putus cinta. Ini kisah bagaimana saya hampir memutuskan silaturrahin yang indah kerana kurang warasnya saya menilai antara intan dan permata.

Buat A, terima kasih kerana mengajar tentang erti persahabatan yang indah. Akak silap duga semalam, dan saat ini, beri peluang untuk diri ini dilahirkan semula.

dan sayarasa tak salah untuk saya kelurkan semula entri selepas ini yang pernah saya tulis khusus untuk A pada 18 Mei yang lalu. Sebaiknya, saya yang harus melihat ayat-ayat ini yang saya tulis dengan tulus hati.

Allahumma ini as-aluka ridhaaka wal jannah.
Ya Allah, aku mohon redha-Mu dan syurga-Mu. Amin

72 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

4Doc8O The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

54YRTb Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

GIoBzH write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...