Selasa, September 16, 2008

Kawan baik, kawan rapat

Saya pernah menulis entri tentang kawan di sini hampir dua tahun yang lalu bila persoalan yang sama menerjah kembali ruang ingatan bila ber-ym dengan seorang kenalan.

Best friend (Kawan baik) vs close friend ( kawan rapat). Apa bezanya?

Saya tak suka memperkenalkan atau melabelkan sesetengah kawan di sekeliling sebagai kawan baik atau best friend. Saya kawan dengan semua orang. Semua orang. Tetapi tidak ada yang saya namakan dia kawan baik saya, biarpun dia memang benar-benar baik. Saya ada kawan rapat sahaja, bukan kawan baik. Tiada istilah kawan baik dalam kamus diri saya. Ya, ada beza antara keduanya.

Bila kita menyatakan seseorang itu kawan baik kita, apakah bermakna yang lain itu bukan kawan baik, maka jadilah kawan yang jahat, yang tak baik, atau tak bertuah kerana menjadi kawan baik kita? Mengapa harus dilabel dan wujud diskriminasi antara persahabatan sekaligus boleh mewujudkan jurang antara mereka?

Janganlah dilabelkan mereka. Kawanlah dengan semua.

I have a lot of good, close friend but not best friend. I hate that title.



*Saya dah hilang idea sebenarnya, walhal tadi idea meluncur laju. Mungkin sebab dah terlalu lewat.

2 ulasan:

dianna berkata...

yeah betul tuh.
i sgt agree dgn ur opinion.
it must be no discrimination between friend.
there is no best friend or close friend. they are all friend :))

p/s : ive link u.

dianna berkata...

:)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...