Ahad, September 21, 2008

Kita yang masih di dalam dilema dan mudah lupa, kemudian berhajat mencari al-Ghazali juga Shafie

Sudah menjadi suatu tradisi agaknya, kita gemar meminggir dan melupakan jasa dan kebaikan seseorang. Acapkali malah selalu kita mendengar luahan hati dari orang yang terpinggir, yang suatu masa dahulu disanjung dan di puja tetapi kini menjadi mangsa kebencian. Dan kita juga gemar membeza-beza dan menyoal siasat kepentingan seseorang hingga mengabaikan segala kebaikan dan keberhasilan dari usahanya yang tiada tara.

Dewasa ini kita nampaknya semakin melupakan satu adat tradisi yang di sanjungi oleh para leluhur - iaitu hormat menghormati. Orang berilmu itu, ah tinggi martabatnya dalam adat dan akhlak. Semakin mudah kita meminggirkan sesuatu jasa yang telah terpahat dalam sejarah, yang sukar diulangi oleh anak bangsanya dihari muka. Semakin mudah kita diperbodohkan oleh pemerintah yang buta dalam celik dan pekak dalam dengar, yang gemar tidur sebantal dengan mimpinya yang berbeza-beza.

Lalu dengan bahasa retorik dan niat mahu memaju dan memodenkan bangsa, kita membiarkan lidah kita bertutur bahasa dari bangsa yang pernah menjajah, bangsa yang menjilat darah anak bangsa, bangsa yang menyebabkan Hj Abdul Rahman Limbung terbuang ke Mekah, Tuk Janggut di gantung di khalayak, Sultan Abdullah terbuang ke pulau terpencil dan Laksamana Mohd Amin terkubur di tanah terbuang. Tidak cukupkah kita mahu mengembalikan sejarah yang amat memedihkan itu?

Kisah sebuah bangsa yang cacamerba, dahulu di dalam dilema, kini mudah lupa. Ada juga yang sibuk mencari-cari al Ghazali juga Shafie, tetapi entahkan ketemu atau tidak. Anak-anak bangsanya menjadi mangsa ekperimentasi yang tidak kesudahan bagi membuktikan ia boleh berdiri juga duduk separas Mat Salleh. Lidah yang makan sambal belacan mana boleh di samakan dengan yang makan keju!

Kisah survival seorang jagoan di medan ilmu. Dia terpinggir, tidak di dengari, mahu di hapuskan, semakin di ketepikan malah cuba di buang begitu sahaja. Usaha melupuskannya dari dunia akademik berjalan senyap-senyap dan dia tetap dengan pendirian bahawa bahasa Melayu ada nilainya tersendiri dalam lapangan ilmu. Namun, sejauh mana kita sedar dan insaf akan untung nasibnya berjuang menentang pemerintah yang kolot dan pentadbir universiti yang kotor dan jijik?

Pautan berikut moga lebih mencerahkan kita akan perjuangan yang tidak pernah selesai ini. Ayuh!
  1. Jawapan kepada Dr Mahathir
  2. Aqil Fithri - Shaharir & Abu Osman juga ini
  3. UmmahOnline - Ateis juga satu nilai
  4. UmmahOnline - Ahli akademik mesti artikulasikan ilmu dengan massa
  5. Kesturi - Siapakah Melayu?
  6. Himah Isyraqi - Fajar Keilmuan: Suatu Pengalaman Semasa Penyemakan
  7. Pendidik - Kedaulatan bahasa bakal menjadi isu pilihanraya
  8. Malaysiakini - UKM semakin primitif
Atau mungkin kita perlu baca kembali puisi Usman Awang ini?


.

1 ulasan:

Aqil Fithri berkata...

salaam,
eid mubarak, terima kaseh kerana memperkenalkan orang yang sepatutnya diperkenalkan :-)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...