Isnin, September 22, 2008

Nota Ramadan 11

Saya bersendirian saya ke sini. Tidak berteman, malah tidak pula berusaha mencari teman. Rasa ingin bersendiri dan mahu lebih rapat dengan Tuhan di rumahnya yang besar nan indah. Tetapi apa dihairankan. Majoriti di sini datang kerana bersendirian di rumah. Bila makan, duduklah dengan sesiapa sahaja. Dari sinilah dapat kenalan baru. Seperti kata seorang makcik, dia memang setiap hari bertukar masjid kerana keseorangan di rumah. Tiada siapa. Jadi setiap hari pergi ke tempat baru dan jumpa kawan baru. Menarik, bukan?


Namun suasana lebih tenang di sini. Berbuka sekadar tamar dan sejenis kuih dalam piring kecil. Solat Maghrib, kemudian barulah dijamu dengan nasi. Janganlah bayangkan nasi beriyani, nasi ayam, nasi kerabu mahupun nasi dagang. Sepinggan nasi dengan lauk yang sederhana nampak seperti sedikit tetapi sesudah makan rasa cukup-cukup pula. Tidak terlalu kenyang, perut pula terisi. Nak solat terasa mudah kerana badan terasa ringan dan segar tanpa rasa mengantuk. Bayangkan jika berbuka di rumah. Air tak cukup segelas, nasi tak cukup sepinggan, kuih tak cukup sejenis. Segala-galanya mahu di sumbatkan ke dalam perut hinggakan tersandar selepas berbuka bak ular sawa kekenyangan selepas membaham seekor anak kambing.


Rupa-rupanya kita boleh bersederhana ketika berbuka dan berbelanja. Hanya nafsu yang kuat melonjakkan keinginan membeli apa yang di lihat dengan mata, menuruti selera tekak dan perut yang lapar. Itulah sebab mengapa saya tidak gemar ke bazaar. Kita boleh bersederhana!



Masjid Putra

8 September 2008


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...