Khamis, September 11, 2008

Mencari Leluhur



Menonton teater 2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid Diracun di tengah-tengah kekalutan KL di landa hujan lebat, banjir kilat, kesesakan lalulintas dan kenderaan yang terperangkap, saya sebenarnya turut sama merasa resah gelisah, terperangkap dan sesak. Rasa insaf segera menjelma mengenangkan engetahuan diri sendiri terhadap sejarah Malayu itu amat kurang, terhad kepada apa yang di pelajari ketika sekolah dahulu (sudah tiga belas tahun berlalu!) juga bacaan sekali-sekala terhadap mana-mana artikel atau makalah yang saya temui. Selain dari itu, tiada. Malah, kecintaan terhadap naskhah lama seperti hikayat dan cerita klasik turut tiada. Boleh dikatakan saya tidak khatam sebarang hikayat, apatah lagi berpeluang membaca mahupun memilikinya. Saya cuma tahu nama hikayat, boleh menyenaraikan, boleh bercerita tentang isinya sedikit-sedikit, tetapi tidak tahu kisahnya secara keseluruhan. Mungkin inilah kesan dari membaca secara tebuk-tebuk, membaca tidak sepenuhnya lalu ilmu yang ada pun sekerat-sekerat. Saya baca apa yang saya temui dan tidak berusaha langsung untuk mencari atau memanjangkan bacaan.

Selepas menonton teater, selepas keluar dari auditorium dan ketika memandu, saya tenggelam dalam khayal. Saya perlu lebih membaca hikayat, menyelidik sejarah, meneliti khazanah karya lama dan mencari leluhur. Saya perlu kenal sejarah, supaya lebih mengenali diri sendiri juga jati diri sebenar.

Apa yang ada pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, apa yang berlaku pada Tun Teja, siapa itu Tun Senaja, betapa hebatnya Sultan Alauddin Riayat Syah, pengkhiatan, fitnah dan dengki mendengki sejak dulu hingga kini yang tiada henti perlu saya teliti dan kaji lebih dalam supaya lebih memahami isi tersirat.

Dua jam terperangkap dalam kesesakan sebelum 2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid Diracun, dua jam di dalam auditorium yang penuh kegelisahan kerana kejahilan diri akan sejarah serta dua jam selepas teater kerana keinsafan adalah detik-detik menuju penghijrahan diri. Saya harus mencari leluhur!


Nota: leluhur adalah perkataan Jawa yang bermaksud nenek moyang. Rujuk Kamus Dewan edisi keempat, ms 914


Bandar Baru Bangi

12 Sept 2008

.


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...