Jumaat, September 12, 2008

Krisis!

Krisis ekonomi yang melanda negara pada tahun 1997-98 berbeza dengan apa yang berlaku sekarang (kalau pun ada yang sedar sekarang sudah berhadapan dengan krisis). Dahulu, orang-orang bisnes sahaja terkena pukulan maut. Kawan-kawan saya yang ibu bapanya ada bisnes, terpaksa jual harta satu persatu. Rumah mewah, kereta mewah, motor mewah. Bisnes pun ada yang lingkup. Mereka mula kemaskan hidup dan lebih bersederhana. Mula ketatkan perbelanjaan. Tak berani nak melabur sebelum berusaha mendapatkan khidmat nasihat yang terbaik. Itupun tak semua berani melabur. Jadi kita orang biasa yang tidak terlibat secara langsung dalam bisnes, tidak terasa sangat dengan apa yang berlaku. Tak nampak kenapa kerajaan kecoh-kecoh pasal capital control, undervalue of money, ringgit peg at RM 3.80, IMF, Goerge Soros, Danamodal, Danaharta, bank merger, bailoit, blablabla...


Kita cuma dengar, tapi tidak merasa.

Oleh kerana masih belajar ketika itu, saya lebih banayk merujuk buku, membaca laporan, akhbar dan majalah bagi mengenalpasti apa yang berlaku. Masalahnya ialah - buku kata begini, polisi kerajaan kata begitu, ekonomi pula cakap macam ni . Ah! Kita yang belajar pening kepala. Siapa yang betul pun tak tahu. Kalau ikut teori, ikut buku, bukulah yang betul. Tapi kenapa kerajaan tak ikut apa yang buku cakap?

Sebab political interest
, jawab seorang lecturer. Entah kenapa hari itu saya teringin nak tanya. Ketika itu dalam kelas Public Finance. Kami senyum. Tak mahu tanya lebih, nanti masuk bab politik pula. Waktu itu sedang panas dengan reformasi, dan darah muda kami membuak-mudak memprotes itu ini. Dan keadaan u pula tidak stabil kerana tempias reformasi. Kami sering diperhatikan. Tapi tak pula takut nak keluar berdemonstrasi ke Jalan TAR setiap Sabtu. Semangat!

Akhirnya saya sedar, apapun yang betul dalam buku, yang benar dikata oleh pakar ekonomi dan yang terbaik disarankan oleh orang-orang tertentu belum pasti itulah yang patut dilaksanakan oleh kerajaan. Political interest dan kehendak rakyat selalunya bertentangan. Walhal kerajaan sepatutnya serve the nation. Waduh!

Sepuluh tahun kemudian, keadaan berpusing kembali. 2008 dikatakan berlaku kembali krisis. Tetapi kali ini semua rakyat merasa. Semua kena tempias, semua kena pukulan. Bahang kenaikan harga minyak merebak kepada harga barang, termasuklah barang keperluan dan makanan. Masalah yang wujud ialah bila harga minyak naik, harga baranag naik. Bila harga minyak turun, harga barang tak pula turun. Tetapi itu teori. Hakikatnya, harga barang tidak akan sekali-kali turun walau apa paun yang terjadi. Itulah yang dimaksudkan dengan inflasi. Bila rakyat terasa kesan kenaikan harga, masing-masing berusaha cut spending. Kurangkan perbelanjaan, potong apa yang tak patut, kurangkan pembaziran, kurangkan merayap tak tentu hala, semakin rajin duduk rumah, semakin ramai pandai memasak untuk elak makan luar, berhati-hati memandu untuk elak disaman atau kemalangan, semakin berkira dalam berbelanja dan berusaha menyimpan. Kalau dulu sepuluh sen tak pandang, sekarang sepuluh sen masuk tabung!

Bagi yang bekerja di sektor swasta yang rata-rata terlibat dalam perniagan, kesannya malah terasa. Saya teringat dialog dengan seorang staff, yang merupakan ceti syarikat. Heh, dia credit controller, kutip duit dari invois yang keluar. Selalulah bertekak dengan client yang tak mahu bayar atau sengaja melambatkan bayaran.

Dia : XX Resort tu bayar kita RM 5,000.oo sahaja. (Dia datang ke meja saya dengan wajah yang tak berapa best)
Saya : Kenapa? Ada credit note ke? (Terkejut, sebab invois mereka agak besar juga. Kalau bayar RM 5,000.00, macam banyak je kena potong))
Dia : Tak ada. Tapi dia punya outstanding dengan kita dah banyak, sejak Mac.
Saya: Hmm...lama juga (Mencongak dalam kepala). Kenapa ek?
Dia : Orang akaun dia dah tak malu nak cerita masalah. Katanya bisnes sekarang teruk. Orang dah kurang tidur di resort. Banyak yang batalkan tempahan. Yang main golf pun kurang.
Saya : Oh, betullah. Kan sekarang bisnes dah teruk. Kesian juga dia orang. Tapi kenapa bayar sikit sangat? Dah teruk sangat ke bisnes dia orang?
Dia : Agaknya dia orang malu akak telefon akaun hari-hari minta payment (ketawa). Agaknya tak tahan akak call, tu yang dia orang bayar walaupun sikit.
Saya : Betullah. Kalau kita tak call, kita yang teruk. Tapi bagus juga ya, dia orang bayar walaupun sikit.
Dia: Hmm...
Saya : Nampaknya kita kena agresif kejar client, tak boleh ada outstanding sangat. Nanti client bayar lambat-lambat, makin lama makin susah nak bayar. Kita juga sangkut nak bayar gaji.
Dia: Hah, hari-harilah akak kena bertekak dengan client!

Kan betul, kita berhadapan krisis sekarang! Jadi apa tindakan kita?


Krisis - Mari klik Pakdi untuk lebih memahami.


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...