Isnin, September 22, 2008

Pencerahan leluhur dan menjejak kembali Melaka

Sejauh manakah kesedaran kita tentang kegemilangan empayar kesultanan Melayu Melaka yang pernah berdiri sebagai sebuah kerajaan yang kukuh dan hebat? Sejauh manakah kita memahami yang pelabuhan Melaka dahulu adalah sebuah labuhan dagang yang benar-benar sibuk, melampaui kesibukan pelabuhan Klang, Tanjung Pelepas mahupun Singapura yang selalu di sebut-sebut orang? Apakah kita sedar di pelabuhan Melaka itu sahaja, 84 bahasa di pertuturkan dan menjadi bualan para pedagang. Apakah tidak cukup menggambarkan Melaka sangat gagah ketika itu?

Oh, saya pernah mempersoalkan perkara ini selepas membaca 1515. Tetapi ia datang lagi sejak beberapa hari lalu. Membaca beberapa buah buku sejarah dalam agenda memahamkan lagi leluhur, terawang-awang lagi perkara yang sudah terperam sekian lama. Jika kita masih tidak jelas akan kegemilangannya, sejauh manakah kita tahu apa yang berlaku selepas Melaka jatuh ke tangan Portugis dan kemudian Belanda? Berapa banyak serangan di lakukan oleh anak tempatan juga orang luar yang berusaha mengembalikan ketuanan kesultanan Melaka? Apakah pengetahuan kita tentang Portugis di Melaka terhad kepada A Famosa dan gereja St Paul atau tinggalan Belanda sekadar kota Stadthuys juga gereja St Peter?

Banyak lagi kita tak tahu, banyak lagi yang terpendam dan tersimpan hingga saya tertanya-tanya apakah segala-gala yang berlaku selepas 1511 itu mahu dipadamkan dari sejarah kerana ia terlalu pahit, atau sememangnya tiada catatan khusus tentang itu atau memang kita tidak mahu ianya di rekodkan sementelahan Portugis yang berkuasa hanya memikirkan untung nasib sendiri.

Selepas robohnya kota Melaka, banyak airmata yang mengalir dan darah yang tumpah. Melaka jatuh dilaknat Tuhan dengan sumpahan besar di jajah oleh Portugis yang bercita-cita mahu mengkristiankan jajahan timurnya ini.

Semua ingatan ini - persoalan yang berlegar-legar, hasrat yang terpendam, semangat yang membara - lalu bercantum-cantum dan bersatu menimbulkan satu keinginan. Dan pada Ramadhan yang penuh barakah ini, semoga pencerahan tentang leluhur dan penjejakan kembali kegemilangan Melaka mampu membuka mata kita menangani kegawatan politik yang semakin membusukkan sejak akhir-akhir ini.

.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...