Isnin, September 15, 2008

Tikus-tikus yang membaiki labu

Politik negara mutakhir ini sudah menjadi sesuatu yang melelahkan. Lagi banyak dibaca, lagi pening di buatnya. Lebih teliti kita tengok apa yang berlaku, semakin teruk keputusan yang terhasil. Semakin di analisa setiap gerak laku, semakin terserlah konspirasi yang mendalangi tindakan. Rakyat semakin keliru, politikus semakin galak memalu gendang rancu. Rakyat juga yang akhirnya terjerat, politikus tetap mewah dengan elaun bulanan hasil perdebatan entah-apa-apa di Dewan Parlimen dan provokasi di media yang semakin meloyakan.

Pilihanraya umum yang lalu cukup mengajar parti pemerintah yang terlalu ego dengan kuasa. Pambangkang telah diberi peluang menguasai lima negeri. Buktikanlah dahulu dengan hasil yang menakjubkan di lima negeri ini dalam tempoh empat tahun, bukannya melulu mahu kekuasaan mutlak menguasai negara secara drastik. Perubahan harus dilakukan secara berperingkat dan penuh perancangan yang teratur. Usahlah berdegar-degar mahukan kuasa sedangkan rumah sendiri bergoyang-goyang, tiang tak kukuh, anak-anak terbiar tidak dengar kata dan makanan pula tidak cukup. (Kalau dapat uasa mutlakpun, dapatkah di betulkan negara yang sudah kucar kacir dengan propaganda parti pemerintah yang amat kuat mencengkam?)

Rakyat sudah memberi peluang untuk pembangkang membuktikan segala apa yang mereka perjuangkan selama ini. Buktikanlah dengan tindakan yang wajar, bukan dengan perasaan. Betulkan rumah sendiri, kasi-itu-anak-bini makan dengan cukup, duduk diam-diam buat kerja. Empat tahun lagi rakyat akan menilai segala kerja rumah yang di beri. Kalau bagus dan cemerlang, dapatlah tambahan kerusi atau negeri. Tapi kalau sibuk terpengaruh dengan agenda orang lain yang asyik membetulkan rumah sendiri dan cuba meruntuhkan rumah orang lain, hasilnya dua-dua hancur. Rumah sendiri bersepai, rumah orang lain pun terbarai sama. Macam tikus membaiki labu. Dua-dua masuk angin keluar asap.

Tidak hairanlah mengapa SN Shahnon Ahmad menulis Shit di tengah gelora reformasi sepuluh tahun yang lalu. Saya harus baca shit kembali. Di mana Shit saya?


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...