Rabu, Mei 07, 2008

Membeli kesihatan, membeli nyawa

1)
Mungkin diantara kita masih lagi merasa terkejut dengan pemergian Tan Sri SM Nasimmuddin SM Amin. (Al Fatihah buat Tan Sri). Tan Sri Nasim dengan syarikat saya mempunyai pertalian yang cukup kuat. Bukan sahaja kerana MD saya dan Tan Sri dari kampung yang sama, tetapi syarikat saya banyak menyediakan perkhidmatan kawalan keselamatan di premis NAZA di seluruh negara. Dari sekecil-kecil premis sehingga ke yang besar seperti di Naza Auto Mall di PJ yang menjadi pusat pameran kereta yang cukup besar dan Naza Automotive Manufacturing di Gurun yang memasang dan mengeluarkan kenderaan dibawah nama Naza.

Mungkin sudah ditakdirkan, Tan Sri membawa isterinya untuk berubat, tetapi ajal memanggilnya pergi dahulu bila dikesan menghidap barah paru-paru tahap ke empat yang merupakan tahap kritikal. Tetapi itulah yang biasa kita dengar, orang yang sakit akan sengsara, tetapi yang sihat pula meninggal mengejut. Ini semua kuasa Allah. Tiada siapa yang dapat menduga.


2)

Kali ini saya ingin bercerita tentang kesihatan. Sudah beberapa kali saya mahu menuliskan tentang ini, tetapi seringkali juga terhalang. Sehinggalah bulan Mac yang lalu, saya secara tiba-tiba di uji dengan sedikit kesakitan. Saya tidak pasti apa puncanya, tetapi sebaik sahaja pulang dari pejabat cawangan di KL, saya tiba-tiba diserang demam, di ikuti sakit pada bahagian tulang di lower rib (tulang bahagian bawah dada). Pada mulanya saya biarkan. Tetapi sakit ini menyebabkan saya tidak boleh duduk tegak, dan apabila rukuk dan sujud, dada seperti mahu pecah dan gugur ke sejadah. Ya Tuhan, penyakit apakah ini?

Oleh kerana tidak tahan, saya – setelah dipaksa dan ditakut-takutkan oleh teman sepejabat – memaksakan diri ke klinik. Doktor yang memeriksa tidak memberikan respon. Saya katakan mungkin ia appenditis, tetapi doktor menafikan. Dia melukiskan bahagian yang sakit, dan beza dimana appenditis atau mungkin batu karang sepatutnya duduk. Saya diberikan ubat tahan sakit, dan saya berpuas hati dengan penerangannya. Tetapi sakit masih ada biarpun demam sudah semakin kurang.

Akhirnya saya mengambil keputusan untuk membuat pemeriksaan pakar di Klinik Pakar An Nur, Bangi. Kebetulan, saya menerima honorarium hasil kerja-kerja penyuntingan terhadap satu dokumen peribadi seorang kenalan. Alhamdulillah. Saya membuat pemeriksaan menyeluruh pada badan serta X-ray. Hasilnya, tulang temulang saya tidak menunjukkan gambaran yang ganjil. Kedudukannya masih sama, tiada beza dengan orang lain. Kemudian, doktor mengambil darah untuk dihantar ke makmal. Esoknya pula saya diarahkan pergi melakukan pemeriksaan ultrasound di KPJ Kajang Specialist Hospital kerana klinik pakar ini tidak mempunyai kemudahan itu. Saya membawa keputusan pemeriksaan pulang ke klinik, dan doktor yang melihat hasil pemeriksaan pada gambar-gambar abdomen saya mengesahkan yang anggota dalaman saya cukup sifat. Tiada yang ganjil. Dia meminta saya datang dua hari lagi untuk mendapatkan keputusan ujian darah.

Sementara menanti keputusan darah, saya diberikan ubat tahan sakit yang cukup kuat. Sebiji pilnya boleh menahan sakit selama dua hari. Boleh tahan juga, dan buat sementara sakit saya berlalu, tetapi saya menanti penuh debaran.

Hari yang di nanti pun tiba. Saya menemui doktor yang sama. Dia membacakan saya keputusan darah yang sebanyak tiga helai. Di terangkan satu persatu istilah perubatan yang penting, yang saya patut tahu. Alhamdulillah, semuanya normal. Tiada sebarang tanda penyakit atau simptom penyakit yang merbahaya. Cuma katanya, ada satu bahagian darah saya yang melebihi paras normal tetapi ia tidak memberi apa-apa kesan dari segi perubatan. Ia cuma sedikit pelik, tetapi tidak memudaratkan. Jadi, dapatlah disimpulkan yang saya bebas dari sebarang penyakit. Namun, sakit yang menyerang lower rib itu tetap misteri dan tetap sakit hampir satu bulan lamanya, cuma tidaklah terlalu sakit seperti sebelumnya. Dan oleh kerana doktor mengatakan ia cuma sakit-sakit biasa dan tidak ada kesan apa-apa, dengan x-ray, pemeriksaan darah serta ultrasound yang tidak menunjukkan apa-apa simpton, maka saya biarkan sakit tersebut. Doktor kata ok, maka oklah. Malas nak fikirkan tentang perkara-perkaa mistik. Saya serahkan kepada Allah sahaja.


3)

Teman sepejabat agak terkejut bila saya mengatakan saya ‘sakit’ kerana mereka tahu saya seorang yang cergas. Ketika belajar dahulu, boleh dikatakan setiap petang saya menjalani latihan – jogging, berbasikal, berkayak. Sabtu dan Ahad pergi aktiviti luar. Cuti semester terlibat denga program. Pada hari-hari biasa bila kelas mula jam 10, sesudah Subuh saya akan berjogging sekejap. Jadi, tahap kesihatan ketika itu boleh dikatakan baik dan cukup fit. Tetapi itu kisah dahulu, kisah enam tahun dahulu (lama dah!).

Agaknya belum sampai masa untuk saya jatuh sakit. Tetapi bila memikirkan usia kian bertambah, dan tahun ini mencecah tiga puluh (alamak..) maka saya tidak boleh memandang enteng hal-hal seperti ini. Sakit sahaja, makanlah ubat. Seperkara lagi, saya memang susah diserang demam. Biasanya, jatuh demam sekali setahun dan memang tak bangun bebrapa hari. Tetapi minggu lepas, saya diserang demam panas yang agak teruk. Demam lagi. Oleh kerana degil tidak mahu ambil ubat, demam panas itu menjadi satu perkara yang menakutkan. Saya bertahan pada hari pertama tanpa makan panadol, tetapi keadaan menjadi teruk kerana panas badan menyebabkan saya menggigil pada waktu malam. Memikirkan yang tahun lepas saya masuk hospital kerana denggi, maka saya telan hampir sepapan panadol dalam sehari, dan sekadar berbaring tanpa ada selera makan. Panas badan masih lagi teruk. Tetapi yang hairannya, saya masih mahu ke pejabat, kerana sekurang-kurangnya ada yang prihatin daripada duduk seorang diri di rumah. Pengsan nanti tiada siapa tahu.

Sekali lagi saya ditakutkan oleh teman sepejabat. Katanya, ‘umur macam ni lebih baik dapatkan suntikan kerana boleh meyebabkan sewel.” Menakutkan juga tetapi saya tetap juga buat tak tahu. Masih lagi telan panadol dan actifast. Selera makan tertutup. Hampir empat hari saya tidak jamah apa-apa. Sekadar makan ubat dan tidur.

Masuk hari ketiga, saya rasa tidak tertahan sangat. Terus ke klinik dah doktor kata suhu badan 38 darjah. Panaslah tu. Saya di beri MC dan tiga jenis ubat – antibiotik, tahan sakit dan demam. Mujurlah, ingatkan kena suntik mana-mana. Cuti Hari Buruh sekadar berbaring dibilik. Masalah utama bila demam ini ialah, bila makan ubat sahaja terus tertidur. Hampir satu minggu masa saya terbuang di bantal. Makan ubat, tidur, makan ubat, tidur hinggalah saya rasa seperti separuh siuman kerana asyik makan ubat. Tidur pula mimpi yang bukan-bukan malah saya perasan juga yang saya mengigau. Saya fikir, jika saya dapatkan rawatan lebih awal, tentu kesannya tak seteruk ini. Apa boleh buat, degil tak mahu makan ubat. Bila dah sembuh, rasa menyesal pula melewatkan pergi jumpa doktor. Mahu test antibodi konon...


4)

Pada masa yang sama, saya juga diberikan pil selsema dan batuk oleh kawan-kawan. Yang ini lagi bahaya. Terlalu kuat agaknya dadah yang ada, pil yang kecil itu bila saya makan, setengah jam kemudian menyebabkan saya rasa khayal dan terus tidur. Tiga empat jam kemudian terjaga tetapi kesannya cukup baik. Selesema automatik hilang. Batuk juga terbang entah kemana. Ambil dua biji sahaja dah mencukupi. Tetapi saya tak berani ambil lebih. Kesan dadah yang kuat itu agak merbahaya.


5)


Saya hairan pula kerana kali ini mudah sangat di serang demam. Saya ingat lagi sebelum ini, jika orang lain diserang demam atau tiba musim demam, saya seorang saya yang segar bugar. Betul juga cakap kawan-kawan, semakin meningkat usia, semakin tinggi risiko. Tambahan pula kebelakangan ini, usia bukanlah petanda seseorang itu sihat dan panjang umur. Bila duduk bercerita atau mendengar kawan sepejabat bercerita tentang kesihatan, ada baiknya untuk buat pemeriksaan kesihatan menyeluruh. Dan ketika ini semua sibuk mahu ambil insurans dan takaful. Macam-macam persediaan menghadapi kemungkinan yang tidak pasti.


6)

Kadang kala waktu petang saya duduk minum di cafe bawah pejabat dan berbual dengan penyewa yang membuka kedai fotostat. Dia tahap mempunyai kesihatan yang agak teruk. Selalu menasihatkan kami yang masih muda ini untuk buat pelaburan kesihatan. Ambillah supplement, vitamin, buat pemeriksaan kesihatan, bersenam dan jaga pemakanan. Nanti bila sampai nikmat kesihatan ditarik, nak makan pun kena berpantang. Ubat kena makan selalu, kena buat temujanji dengan doktor, kena buat pemeriksaan selalu. Bila salah makan, mulalah sakit. Ubat tak makan sebiji pun, dah rasa lain macam. Melihatkan keadaannya yang kadangkala nazak, kadangkala ok menyebabkan semua rasa insaf. Tetapi, sejauh manakah insaf kita bila berhadapan dengan nafsu makan?

7)

Kesimpulannya, jagalah kesihatan. Sihat tidak bermakna tiada penyakit. Buatlah pemeriksaan kesihatan, sekurang-kurangnya sekali setahun. Ambillah vitamin atau supplement, bersenam 20 minit x 3 kali seminggu dan amalkan cara hidup sihat. Insya Allah, terlepas dari bahaya.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...