Rabu, Mei 14, 2008

Menilai Iman

Perkara yang sukar dilakukan sebaik meninggalkan alam baca-tulis dan melangkah ke dunia kerjaya ialah mengekalkan apa yang dahulunya menjadi perkara yang biasa. Sebagai seorang yang datangnya dari sekolah harian biasa, melangkah ke tempat yang menjadikan agama dan akhlak sebagai tunjang pada awalnya memberikan kejutan yang bukan sedikit. Tambahan pula letaknya berdekatan ibukota, tempat yang mengumpulkan segala macam manusia yang baik dan jahat, yang jahil dan insaf, dengan tempat-tempat yang mengundang persepsi yang pelbagai dan ancaman yang bukan sedikit. Banyaknya nampak lebih ke arah negatif, maka cabarannya juga macam-macam.


Maka saya diberikan pengalaman yang bercampur-campur. Ada teman yang menasihati ke jalan yang betul, tidak kurang pula menunjukkan arah yang bertentangan. Mereka sekadar menunjukkan, bukan menggalakkan. Katanya hidup ini singkat, laluilah pelbagai perkara yang kadangkala menjengkelkan tetapi ia sebagai pengajaran dan menambah pengalaman. Esok-esok, belum tentu kita melalui pengalaman yang sama, kerana hari beredar tanpa menunggu kita walau sesaat.


Segala-galanya terpulang kepada diri sendiri untuk menilai dan memilih berdasarkan ketetapan hati dan iman yang nipis. Memang hidup ini singkat, tetapi sesingkat itukah pemikiran kita terhadap kehidupan yang harus dihabiskan dengan perkara yang sia-sia?


Bergaul dengan kawan yang pelbagai latar dan kedudukan membuka mata saya agar menilai kehidupan dengan lebih waras. Saya bercampur dengan semua. Dari yang bertudung labuh, yang hanya nampak anak mata, hinggalah kepada yang memakai seluar pendek di bilik atau yang menanggalkan tudung sebaik sahaja melepasi pagar. Semuanya sama seperti kelompok manusia yang sama yang akan saya temui di luar selepas ini. Mereka ini - walau nampak hipokrit - adalah antara manusia yang cuba memilih jurus hidup sendiri berdasarkan pengamatan mereka terhadap kehidupan yang dikatakan singkat. Mungkin juga bereksperimen terhadap hidup.


Beberapa detik sebelum tamat, ada perbincangan yang hangat antara kami. Masing-masing menzahrkan perasaan resah terhadap dunia luar. Ia ibarat satu dunia yang cukup berbeza, di penuhi dengan elemen negatif, penuh dengan kegelapan dan di huni manusia yang sesat dan kotor. Tiada yang indah dapat digambarkan. Semuanya bernada sinis dan songsang. Maka lahirlah pelbagai perasaan yang tidak dapat digambarkan atas ketentuan yang tidak dapat dipastikan. Semua berdasarkan kepada pengamatan sendiri yang bila sesekali keluar ke kota, melihat manusia dengan kejahilan mereka selain penelitian terhadap teman sekuliyyah yang kadangkala meloyakan.


Tetapi, siapakah sebenarnya kita untuk menilai hati manusia yang lain?


Waktu itu, pelbagai persepsi, azam serta kata-kata semangat cuba ditimbulkan bagi membuang resah. Masing-masing cuba membuktikan ia persepsi yang salah. Ada antara kami yang berniat mahu membetulkan suasana, mengatur hidup sendiri kemudian menunjukkan kepada yang lain cara hidup yang sebenarnya. Tanpa disedari, selain berhadapan dengan dunia kerja, kehidupan di luar juga adalah antara cabaran yang menanti. Oleh itu, sebelum boleh menunjukkan si buta jalan yang betul, kita sendiri harus lebih celik dengan mengetahui jalan-jalan yang betul dengan peta yang sentiasa di pegang di tangan. Janganlah nanti kita sesat dalam cahaya tatkala si celik menunjukkan kita haluan yang tepat. Na’uzubillah.


Perbincangan demi perbincangan, kerisauan tetap juga terpahat di hati. Masing-masing cuba merenung hari depan, melihat jalan yang cuba di tempuhi dan menjangkakan ranjau yang cuba di lepasi. Ada yang bersuara dengan nada positif cuba memberi motivasi supaya ia tidak menjadi sesuatu yang terlalu merisaukan.


“Kita di sini menadah pelbagai ilmu. Duniawi juga ukhrawi. Di sini medan kita mencerna segala ilmu dan menambahkan pengetahuan dari pelbagai sumber. Sesi praktikalnya ialah di luar, bila kita mula bertemu dengan 1001 macam perangai manusia. Itulah medan tempur kita. Di situlah juga kita dapat mengetahui berkesan atau tidaknya segala ilmu-ilmu itu, bagus atau tidaknya diri kita bila berhadapan dengan masyarakat. Kita ada ilmu, maka sampaikanlah kepada yang tiada. Itulah tujuan sebenar kita di dewasakan disini, di besarkan di tempat ini.”


Memang saya akui ada debaran apabila melangkah kali pertama ke medan kerjaya. Pelbagai persepsi timbul. Tambah-tambahan pula I yang saya bawa di tengah-tengah susunan aksara Taman Ilmu dan Budi memberikan tambahan tanggungjawab yang mengundang hormat orang lain. Itulah yang membezakan, itulah yang memberi cabaran. Sedangkan jika dilihat, ilmu yang disampaikan jika tidak di praktikkan ianya habis sekadar di buku. Ilmu jika tidak diamalkan, ibarat pohon yang tidak berbuah. Begitulah yang sering saya dengar.


Memang saya akui ada beza dengan ilmu yang saya terima disini. Perbezaannya nampak bila bergaul dengan teman sekerja lepasan dari tempat yang berbeza di seluruh negara. Mungkin pergaulan dengan pelbagai masyarakat dari seluruh dunia mematangkan perhubungan. Mungkin kerana bahasa pengantar adalah Inggeris dan Arab sekaligus menjadikan kami lebih terbuka. Mungkin juga kerana ilmu-ilmu tambah yang di timba memberikan pengetahuan yang lebih global sifatnya. Dalam diam, saya bersyukur menjadi antara yang terpilih menuntut disini, biarpun atas kuota dari sekolah harian biasa. Bukan sekolah agama, bukan sekolah sains, bukan juga pelajar berasrama.


Secara keseluruhan, banyak yang saya terima secara rohaniah. Dewan kuliyyah memberikan saya peluang menuntut ilmu dengan lebih tulus dan ikhlas, kerana di setiap mata pensyarah ada ilmu tambahan yang disampaikan secara bersahaja. Mereka ringkas dalam bersyarah, menyelitkan nasihat di setiap kata, menyampaikan pedoman sebagai ingatan, memberitahu bagi menambah sedar. Rakan-rakan juga banyak membantu. Pergaulan dengan penuh adab dan akhlak, teguran dan larangan, juga ada masanya mencegah dan berdebat, menjadi dinding dalam menghalang diri dari menjadi sebahagian yang jahil.


Pengelibatan secara sukarela melalui program yang dianjurkan rakan-rakan seperjuangan, juga anjuran persatuan sendiri turut membantu kerana ia lebih dekat dan menjadikan teori lebih mudah dipraktikkan. Lebih mudah melihat kesannya terhadap diri sendiri. Namun, program sukarela yang bermakna pergi dengan kehendak sendiri bagi menambah ilmu tidak mampu menarik minat ramai. Hanya yang benar-benar ikhlas mahu berjuang dan bersama tahu betapa perit jerihnya menganjurkan perkara yang tidak menjadi kegemaran ramai. Memang manusia mempunyai citarasa berbeza. Forum agama, ceramah, aktiviti mengimarahkan musolla, Qiamulail mahupun program keagamaan yang lain sekadar mengundang wajah yang sama. Tidak mengapalah. Inilah kualiti yang diharap dapat di canai dengan lebih cemerlang.


Bukanlah niat saya menceritakan perkara yang baik-baik tentang diri sendiri. Tidak. Malah saya juga terlibat secara aktif dengan aktiviti panjat gunung, ekspedisi berbasikal, berkhemah, berkayak, kem survival juga aktiviti sukan yang lebih kepada kerahan fizikal. Namun, ada bezanya dengan apa yang saya temui di luar. Ada manisnya dengan apa yang cuba di terapkan. Masih ada aturan yang cuba di hormati. Batas akhlak dan adab tetap menjadi perkara wahid untuk di terapkan. Jika tidak, mata-mata yang memandang akan terus menghamburkan kata nasihat supaya lebih bersopan biarpun dalam perkara yang melibatkan fizikal secara keseluruhan.


Mengapa agaknya saya menuliskan entri seperti ini? Saya tidak pasti. Usai maghrib sebentar tadi, saya sedar yang sepuluh tahun yang lalu adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Taman Ilmu dan Budi di kampus Gombak, di mana dua tahun sebelumnya saya menelaah ilmu secara asas di Pusat Matrikulasi Lembah Pantai. Keadaan ketika itu masih lagi penuh berhabuk, lori bersimpang siur, masih lagi ada bunyi bising mesin berfungsi menyambut kedatangan kami mendaftar. Sudah sepuluh tahun ia berlalu namun kenangan itu bagaikan satu paparan visual yang sentiasa hidup di hadapan mata. Banyak nostalgia tersimpan, banyak perkara pahit manis tidak terucapkan sepanjang empat campur dua tahun di sana. Serasa tidak mahu meninggalkan usai pengajian. Sedih dan hiba. Namun hidup perlu diteruskan. Perjalanan masih panjang.


Kini biarpun sudah enam tahun saya meninggalkan Taman Ilmu dan Budi, masih lagi wujud perasaan yang saya tidak boleh meninggalkan tempat yang banyak mendewasakan diri. Apatah lagi bila sujud dengan tenang di masjid berkubah birunya, melewati kelas dan dewan kuliyyah yang semakin di mamah masa atau berpapasan dengan pelajar luar, para pensyarah yang semakin tidak saya kenali atau sekadar memandu di tempat-tempat yang setiap ruang incinya pernah saya jejaki. Semua adalah kenangan.


Alhamdulillah, saya berkesempatan mencurahkan bakti di sini biarpun secara part-time. Ilmu yang saya kutip di luar kelas dahulu, di curahkan kembali kepada anak bangsa yang dahagakan ilmu. Insya Allah, biarpun bukan pada tahap yang terbaik, saya cuba memastikan apa yang saya kutip dahulu, dikembalikan kepada mereka yang berhak. Mereka ini pula selepas ini akan melalui jalan-jalan yang pernah saya lewati dahulu. Moga-moga ada kebaikannya.


Sudah banyak kali saya menukilkan nostalgia seperti ini. Tetapi kali ini sungguh terasa syahdunya. Bila berkeadaan begini, saya akan memandu ke sana biarpun hanya bertujuan solat di masjid dua menara itu atau berpusing tanpa arah di dalamnya. Benarlah kata orang, perkara yang benar-benar di hayati dengan hati, akan terzahir dengan ikhlas dikemudian hati. Niat asal entri ini menceritakan tentang ‘meninggalkan alam baca-tulis dan melangkah ke dunia kerjaya’ sudah bertukar menjadi entri yang cukup nostalgia pula. Nantilah, saya sudahkan dahulu nosalgia yang masih ada, kenangan yang masih tersisa.


“Maha suci Engkau wahai Allah dengan segala kebesaran dan tahmid. Aku naik saksi dan mengaku bahawa tiada Tuhan lain kecuali Engkau. Aku pohon ampun dari Mu akan segala dosa kesalahan.”


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...