Selasa, Mei 06, 2008

Baca, teruslah membaca

Seperkara yang menjadi tabiat dan mendatangkan kegusaran buat diri saya sejak akhir-akhir ini ialah ketidak mampuan menghabiskan bacaan. Sebutlah apa sahaja buku. Paling tidak pun baca beberapa helai, kemudian bosan lalu ditinggalkan. Bila dah tertinggal sehari dua, mulalah malas nak baca kembali – mungkin kerana dah lupa dengan ceritanya – atau cerita itu tidak mendatangkan minat (mustahil juga, kerana ada diantaranya ialah buku-buku yang cukup bagus). Atau mungkin malas. Malas. Mungkin juga. Dan mungkin juga kerana suka bertangguh. Inilah sikap yang saya cuba nak buang, nak ketepikan tetapi semakin mengakar dalam diri. Nak buang macam mana, kalau nak buang sikap suka bertangguh ni pun saya asyik bertangguh. Aduh!

Sebenarnya bila membaca, saya tidak gemarkan gangguan. Kalau boleh, terus habis baca bila sekali pegang. Kalau dah tutup sekejap, nak buka semula tu ambil masa juga. Bila dah tak sentuh dua tiga hari, mulalah lupa ceritanya. Nak sambung baca semula tu, bila dah ingat-ingat lupa, terus jadi malas. Tapi mustahillah kalau saya boleh habiskan satu buku sehari. Cuma yang saya ingat, rekod baik yang saya pegang setakat ini ialah Cinta Hari-Hari Rusuhan. Agaknya dah memang kena dengan citarasa, sehari duduk di bilik habiskan buku tersebut dengan penuh debaran. Dan novel paling liat yang sehingga sekarang baca tak habis ialah dari penulis yang sama juga – 1511H [Kombat] (ampunkan saya cikgu!). memang saya tak boleh ‘pergi’ dengan cerita perang agaknya, sebab seorang kawan – askar – boleh habiskan novel ni dalam masa sehari.

Sasaran saya dalam bulan ini ialah menghabiskan bacaan beberapa novel / buku penting. Mungkin saya rasa cara ini sesuai. Buat sasaran bacaan setiap hari dan setiap bulan, kemudian lihat progress. Kemudan update dalam blog. Barulah rasa bersemangat nak habiskan bacaan.

Target saya bulan Mei 2008:
  1. Ranjau Sepanjang jalan – Shahnon Ahmad (tinggal hujung-hujung)
  2. Hikayat Amir Hamzah – A Samad Ahmad (dah mula lama tapi tak habis-habis)
  3. Why We Want You To Be Rich – Robert Kiyosaki & Donald Trump (mahu dapatkan ilmu tentang kewangan, buku yang menarik juga)
  4. Pertentangan – Wole Soyinka (novel terjemahan)
  5. Pura Bujangga – antologi cerpen Affandi Hassan (belum habis-habis lagi, tapi ia memang sebuah buku yang hebat)

Saya juga cuba mengulang baca beberapa buku yang saya dah ingat-ingat lupa ceritanya, yang dah habis baca lama dahulu. Masalah yang sama ialah, bila sentuh sahaja buku, terus zzzzz (sapa suruh baca sambil baring...lelaplah jawabnya). Antara buku tersebut ialah:

  1. Keluarga Gerilya – Pramoedya Ananta Toer
  2. Salina – A Samad Said
  3. Rich Dad Poor Dad - Robert Kiyosaki

Jadi, sasaran sekarang ialah, jangan baca sambil baring dan jangan bertangguh. Bacalah!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...