Sabtu, Mei 24, 2008

Yang tajam menikam dan tikam menikam

Syarikat tempat saya bekerja merupakan seratus peratus milik bumiputera dan dimiliki oleh pasangan suami isteri. Pejabat yang saya duduki ini merupakan ibu pejabat, dan ia memiliki beberapa cawangan di seluruh negara. Perniagaan yang dijalankan adalah dalam bidang perkhidmatan dan ia kadangkala mengerah tenaga luar dari waktu pejabat. Namun saya jarang berkeluh kesah tentang ini. Jarak rumah sewa ke pejabat yang hanya lima minit berkereta juga tidak banyak mengganggu jika dipanggil bila-bila masa.

Bila disebut ibu pejabat, maka bayangkanlah bagaimana sibuk dan cacamerbanya keadaan dan suasana kerja. Urusan pentadbiran pejabat keseluruhan termasuk cawangan seperti payroll, tender, sebutharga, complaint dari pelanggan, semuanya terletak di bawah bahu saya. Seringkali MD mengadakan mensyuarat dengan pegawai dari cawangan lain, atau mengadakan lawatan ke cawangan tersebut, yang mana tujuan utamanya ialah sekadar berjalan-jalan makan angin. Hubungan kami dengan cawangan juga agak rapat dan sejak tiga bulan terakhir, setiap bulan mereka berkampung di HQ untuk membentangkan gaji / payroll pekerja yang beratus-ratus orang itu.

Kerja-kerja ini sudah menjadi rutin yang tetap. Ada waktu tertentu kerja terlalu banyak. Ada harinya boleh bersenang-senang di pejabat. Ada tarikh yang perlu di patuhi untuk membayar gaji, advance, melangsaikan caruman EPF dan Socso serta membayar cukai Kastam. Saya perlu memahamkan kakitangan lain akan kepentingan tarikh tersebut kerana kerana ia bermakna sejumlah wang turut di perlukan. (Tarikh yang menjadi rutin dan ingauan buruk ialah pada 7hb, 15hb, 20hb, 25hb dan 30hb).

Akhirnya rutin yang tetap ini menjadi satu perkara yang menyesakkan kepala kerana terpaksa mengikat diri kepada satu peraturan tertentu. Tambahan pula perempuan, ada hari-hari bila hormon tak stabil, maka diri turut dikuasai emosi. Kadangkala terlepas juga suara yang tinggi, atau teguran yang mengguris hati. Tetapi saya cuba memperbaiki diri supaya tidak dikatakan menunjuk kuasa. Mujur mereka boleh menerima sikap saya yang kadang kala boleh dikatakan ‘kepala angin’ juga.

Saya tidak gemar bekerja mengikut rutin tertentu. Mudah bosan jika terikat dengan sesuatu kerja yang sama. Oleh itu, prestasi kerja saya mudah turun naik. Jadi untuk mengatasinya (supaya tidak menjejaskan kerja) saya mengambil cuti rehat, memandu ke tempat yang tidak pernah saya tiba, melakukan kerja part-time yang sebati dengan jiwa atau menyertai aktiviti yang berbeza dengan skop kerja.

Seboleh-bolehnya mengelakkan diri dari bekerja menjelang dateline, atau last minit. Saya cuba menggembirakan diri dengan menjadikan kerja ini sebagai dakwah juga. Apa tidaknya, jika tidak saya selesaikan payroll para pengawal, mereka akan menerima gaji bukan pada waktunya, dan pihak akaun pula akan bersilat menjawab panggilan telefon yang tidak putus-putus. Mujurlah saya tidak pernah melewatkan urusan payroll yang menjadi tunjang perniagaan. Setiap 5hb saya pastikan semua siap, biarpun terpaksa bersengkang mata hingga malam atau duduk di pejabat seorang diri menyiakan payroll. Dalam usaha mengelakkan diri terjerat dengan rutin kerja, saya berjaya menjadikan kerja ini sebagai satu perkara yang menarik pula.

Cuma sejak akhir-akhir ini, disebalik rutin yang membosankan, datang pula dugaan lain. Sebelum ini pernah saya ceritakan bagaimana ada adengan yang tidak sihat berlaku. Akibat keegoan diri masing-masing yang tidak mahu mendengar nasihat, maka hadirlah unsur-unsur yang tidak menyenangkan. Saya berusaha menasihatkan mereka, tetapi saya juga manusia. Sabar saya juga ada batasnya. Bila berlaku untuk kali ketiga, saya sendiri tidak mahu lagi bercakap apa-apa tentangnya. Biarlah!

Entah di mana silapnya ada juga yang dengki dengan syarikat. Maklumat yang di terima, sasarannya hanyalah kepada seorang kakitangan. Tetapi tempiasnya adalah pada syarikat. Kami dimaklumkan ada surat layang menyebarkan fitnah yang boleh menjejaskan periuk nasi kami disini. Bukan calang-calang orang yang menulisnya, kerana apa yang diceritakan itu ada kena mengena dengan apa yang berlaku disyarikat sebelum ini. Tidak semuanya benar dan tidak semuanya salah. Surat layang itu sampai ke pihak berkuasa dan siasatan sedang dilakukan sehingga kini. (Setakat ini yang boleh saya ceritakan. Yang lainnya menjadi rahsia!)

Tuhan! Saya terpempan mendengar berita disampaikan ketika mesyuarat tertutup. Sungguh, tidak disangka sama sekali ada musuh dalam selimut yang cuba menikam dalam diam. Kakitangan pentadbiran yang tidak sampai sepuluh orang ini pun boleh berpecah belah. Lalu masing-masing menanam syak wasangka antara satu sama lain. Tuduh menuduh dalam diam mula berlaku. Beberapa nama yang telah berhenti disebut dan disyaki. Bila ditanyakan kepada saya, saya mengelak dari menyebut nama. Saya mahu bersangka baik. Tidak mahu menuduh. Tidak mahu menerbitkan syak wasangka dalam hati.

Beberapa hari berlalu, saya cuba melupakan dan berharap ia tidak menjejaskan kerja. Namun suasana kerja menjadi sedikit berbeza. Ada syak wasangka yang wujud. Pandangan mata juga menampakkan perbezaan. Ada cakap-cakap yang tidak sedap sampai ke telinga. Ada pula yang mengadu diri seperti di serang ilmu hitam, disantau dan di sihir. Masing-masing cuba berlaku normal walaupun geruh di hati hanya Tuhan yang mengerti. Keadaan menjadi buruk biarpun masing-masing cuba beriak manis. Lalu, bagaimanakah harus saya lakukan untuk memperbaiki keadaan?

Sejak dahulu, saya lebih gemar bercakap secara privasi. Jika ada benda yang ingin dicakap, ditegur, atau sekadar berbual biasa, biasanya saya berhadapan sendiri dengan empunya badan. Bukannya dihadapan orang lain yang boleh menjatuhkan air muka. Setiap seorang yang saya temui menyatakan kesalan terhadap surat layang ini, dan cuba menyalahkan beberapa individu dan mendoakan yang balasan yang buruk. Nyata, sifat balas dendam ini wujud dengan jelas dalam diri setiap seorang.

Saya ambil jalan tengah. Menegur sambil menasihatkan mereka agar berdoa supaya si penabur fitnah di insafkan Tuhan dan di tunjukkan jalan yang betul. Bukannya berdoa di timpa penyakit atau mengalami kemalangan. Beberapa hari saya ulangi kata-kata ini. Bukan sahaja ketika duduk beramai-ramai, tetapi juga ketika sedang berdiskusi. Mereka diam sahaja. Tidak membalas. Mungkin sukar mengubah pendirian. Mungkin juga tidak menyangka saya boleh ‘sebaik itu’ membuang sikap buruk sangka. Malah saya sendiri tidak percaya yang kali ini saya boleh bersangka baik dengan semua orang dan membuang prasangka buruk. Nampaknya saya sendiri boleh membuang sifat negatif ini. Syukurlah.

Amat sukar sebenarnya memberi nasihat kepada orang lain. Diri kita sendiri, melalui sikap dan pemikiran adalah dua perkara yang di ambil kira sebelum kita di diberi ‘lesen’ menasihatkan orang. Ia adalah sama ada berkeupayaan menjadi seorang yang boleh merubah sikap orang lain atau menjadi ‘ustazah’ yang mahir perihal agama dengan ceramah panjang berjela. Sikap kita diambil kira kerana sebarang kesilapan menyebabkan tahap hormat atau respek merudum, sekaligus menjadikan kata-kata nasihat ibarat mencurahkan air di daun keladi. Dengan itu, lahirlah kata-kata seperti ‘nak nasihatkan orang konon, diri sendiri pun sama!

Dalam keadaan saya yang dipandang budak, bercakap dengan yang lebih dewasa memerlukan saya mengaturkan ayat dengan teliti. Setiap orang saya dengarkan isi hati dan luahan terhadap kerja, serta sikap tidak senang hati terhadap orang lain. Ah, nampak seperti episod dalam drama atau telenovela pula bila adengan tikam menikam berlaku dalam pejabat atau masyarakat. Namun ini adalah realiti yang terbentang di hadapan mata. Saya bertanggungjawab membersihkan kudis ini dari bernanah.

Sikap memang sukar di ubah. Tetapi saya tahu, ini semua kerja Tuhan. Kuasa ditangan-Nya. Usaha kita hanyalah berdoa dan berdoa. Setiap masa saya cuba menasihat dan menegur biarpun dalam bentuk gurauan. Malah, beberapa kali juga saya berkeras dan memberi amaran supaya tidak lagi menuduh dan menyebut nama. Biarlah kali ini mereka tahu saya memang serius mahu membuang kudis. Janganlah berlaku negatif, buatlah kerja masing-masing. Usah di biarkan perkara ini menghantui kita. Ada tanggungjawab yang besar harus kita kerjakan.

Setiap pagi sebelum sampai ke pejabat saya berdoa tiada perkara buruk yang berlaku hari ini. Kes ini masih dalam siasatan dan biarlah Allah menunjukkan siapa yang benar-benar bersalah, bukannya kita sewenang-wenangnya menuding jari dengan syak wasangka tanpa bukti yang kukuh.

Insya Allah, Dia bersama dengan orang yang benar.


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...