Rabu, Mei 07, 2008

Pen mahal, pen murah


Cerita kali ini mungkin biasa. Tetapi pada saya ada kesan yang cukup tersirat.

Semalam, saya menerima sebatang pen yang saya redeem melalui point Bonus Link. Redeem online pada minggu lepas, katanya akan sampai dalam masa sebulan, tetapi Alhamdulillah, kurang seminggu saya dah terima pen Parker yang cukup cantik. Redeem point pun sebab bulan Mei ini akan expired beberapa point. Jadi, sebelum expired, eloklah saya redem dan kebetulan cukup-cukup untuk Parker yang sebatang ini.

Saya sebenarnya tidak terlalu melihat kepada ‘nama’ pen tersebut. Pada orang lain, ia mungkin bukan perkara besar. Tetapi saya cukup ingat masa susah dahulu. Apa sahaja pen, asalkan ada dakwat dan boleh tulis, saya gunakan. Ketika sekolah menengah, ada seorang kawan yang cukup memilih. Mungkin boleh saya katakan memilih, kerana pen yang dimiliki ialah dari satu jenama. Ia bukanlah pen mahal, pen biasa sahaja, tetapi kalau pergi mana-mana, mesti dipilihnya pen tersebut hingga dia mempengaruhi hampir satu kelas untuk gunakan pen yang sama. Mula-mula saya ikut juga, tetapi saya ini bukanlah jenis suka mengikut orang, dan tak suka ada ‘benda’ yang sama dengan orang lain. Saya tinggalkan dia dengan pen yang dia suka. Saya guna pen murah sahaja.

Ketika belajar dahulu, saya biasa berhadapan dengan kawan-kawan (perempuan) yang menulis dan menyalin nota menggunakan pen warna-warni. Tetapi bila baca nota, mulalah pening kepala sebab macam-macam warna yang ada. Saya biarkan juga, tak suka nota warna warni. Kelabu mata bila baca.

Saya selalu perhatikan kawan-kawan perempuan mempunyai satu pencil case yang penuh dengan pen warna-warni. Saya cuma ada beberapa batang pen sahaja, yang biasanya saya gunakan sampai habis. Bagi saya cukuplah beberapa batang pen, banyak-banyak pun nanti bukan habis semuanya di gunakan. Tanbahan pula bajet saya terhad untuk dibazirkan dengan pen yang berwarna-warni seperti ini. Yang penting, pen itu boleh saya gunakan untuk menulis. Itu sahaja.

Dan saya juga tidak pandai menggunakan pensil tekan, kerana pada saya membazir sahaja membeli ‘lead’ sebab selalu patah. Saya rela menggunakan pensil biasa yang perlu diasah setiap hari, yang kadang-kala menjadi bahan ketawa kawan-kawan kerana perlu asah setiap kali sebelum ke kelas. Lucu ada juga. Lalu, saya menjadi pengguna setia pensil Steadlear 2B yang berwarna hitam kuning.

Cuma yang saya perasan tentang diri sendiri ialah, saya tidak gemar menggunakan pen biru kerana saya lihat ‘semua orang guna pen biru sebagai pen utama.’ Saya – atas alasan yang sama - tak suka ada ‘benda’ yang sama dengan orang lain, memilih warna hitam. Sekali sekala saya salin nota guna pen merah. Pernah juga guna warna purple dan hijau. Kawan-kawan tengok kadang-kadang hairan juga.

Seperkara lagi, saya tak boleh menggunakan pen yang bertutup. Biarlah guna pen yang ‘dipicit’. Ini kerana tutup-tutup pen tersebut biasanya hilang entah kemana. Pen saya yang beberapa batang itu pun, kebanyakannya pen tanpa tutup!

Ada seorang kawan sepejabat saya mempunyai sebatang pen yang amat disayangi. Katanya pen itu – Shaffer – adalah pemberian anak muridnya sewaktu dia mengajar sebelum masuk bekerja di sini. Pen ini sudah beberapa kali hilang dan tercicir, kemudian jumpa kembali. Melihat dia menggunakan pen mahal, terdetik juga dihati saya, mungkin ada kenikmatan yang dirasakan bila menggunakan pen mahal berbanding dengan orang lain. Apakah saya seperti mahu menggunakan pen mahal? Entahlah. Saya pernah di tunjukkan pen Moun Blanc berharga ratusan ringgit. Juga beberapa pen yang ‘ada harga’. Namun, belum terlintas dihati mahu menggunakannya. Bukannya apa, saya telah hilang beberapa pen yang saya terima sebagai hadiah. Jadi, saya agak ragu-ragu memegang sesuatu yang berharga. Takut-takut bila hilang nanti, menyesal tak sudah. Duit bukannya boleh di petik dengan jari. Tetapi, siapa tahu bila dah menggunakan pen mahal nanti akan pandai pula menjaganya. Saya tak pasti pula, kerana kadang-kadang saya ini pun cuai juga.

Pen Parker ini, oleh kerana cantik, rasa sayang pula mahu guna. Oleh kerana ia ada nilainya yang tersendiri (atau dengan kata lain, isi minyak kereta sahaja baru boleh dapat), maka saya berjanji akan menjaganya dengan baik

1 ulasan:

Rozif Rasid berkata...

pen...pen murah atau mahal xda bezanya, tp jenis pen tu yg memberikan kesan. mgkin anda tidak pernah menggunakan pen fountain lg dimana bg saya pen tersebut mempunyai efek ink yg berbeza dr ballpoint/rollerball. pen2 mahal ni kebanyakknnya kualiti pembuatan tu yg mahal cnthnya disalut dgn emas dsb. sy cdgkn anda menggunakan pen fountain... :)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...