Ahad, Mei 25, 2008

Antara dua dunia

Sebenarnya ada beberapa persoalan yang tidak saya temui jawapannya sejak beberapa bulan yang lalu. Di tambah-tambah lagi dengan situasi pejabat yang sekarang ini menghimpit. Walau bagaimanapun saya berusaha berdoa agar Allah memberi petunjuk supaya tidak mudah tersilap arah.


Beberapa bulan yang lalu – secara tidak sengaja atau sudah di takdirkan – Pengarah Urusan mengarahkan saya melibatkan diri dalam projek ternakan lembu. Dia menerima cadangan dari seorang kenalan niaga yang menyatakan projek ini memberikan pulangan lumayan. Tanah juga telah di sewa. Hah! Jauh panggang dari api. Dari bidang perkhidmatan melompat ke pertanian. Tetapi tiada apa yang peliknya bagi saya. Mungkin Allah mendengar doa saya agar dapat ditunjukkan jalan keluar dari kemelut yang melanda.


Pertanian bukan asing. Sebagai anak Felda, hidup saya dikelilingi oleh pohon getah dan kelapa sawit. Sepanjang perjalanan balik ke Serting, jika bukan sawit di kiri dan getah di kanan, pastilah sebaliknya. Dua tanaman yang melidungi hidup kami sejak dua puluh lima tahun yang lalu, sejak kami pindah ke tanah rancangan ini pada 1983. Sebutlah apa sahaja tentang getah. Dari membaja, membuang anak pokok, membekukan getah menjadi sekerap (getah beku), menghantar getah ke PMG (Pusat Pengumpulan Getah), semuanya telah saya lakukan. Cuma menoreh sahaja tidak berkesempatan, kerana pokok getah ketika itu masih muda dan kulit yang masih dara jika disentuh oleh bukan tangan yang sepatutnya nanti boleh menyebabkan getah merajuk dari mengeluarkan hasil.


Ada masanya saya bercucuk tanam. Mengambil tanah dari tempat bakar sampah dibelakang rumah dan memasukkan ke dalam beg plastik (bukan polibeg yang hitam tu, jimat kos!). Saya bertanam cili, bawang, kunyit dan halia. Tetapi hasilnya jarang datang dalam bentuk yang banyak kerana menjadi mangsa tangan emak yang tak sabar melihat tanaman ini membesar bila dia keputusan bahan-bahan masakan. Namun, berbudi pada tanah memang tidak mengecewakan.


Berkenaan projek lembu, saya membuat sedikit kajian melalui internet. Mudah sahaja mendapatkan maklumat. Forum Bicara Jutawan misalnya membicarakan pelbagai perkara termasuklah bidang pertanian yang merangkumi penternakan, penanaman dan beberapa perkara lain. Pengalaman dari mereka yang mengusahakan dan juga orang baru yang berminat dikumpulkan dan dibincangkan bersama. Ia membentuk satu komuniti tani yang progresif. Melaluinya juga dapatlah saya menilai peranan yang dimainkan oleh agensi kerajaan, dana yang di war-warkan, cabaran dan halangan sebagai petani yang tidak ramai yang sedar.


Ayat ‘berbudi pada tanah memang tidak mengecewakan’ bukannya sekadar untuk di ucapkan, tetapi harus dibuktikan melalui tindakan. Tiada jalan singkat untuk berjaya. Semua yang terlibat dalam pertanian ialah mereka yang benar-benar ada disiplin untuk berjaya, boleh menutup telinga dari dengar kutukan orang terhadap bidang pertanian, sabar dengan dugaan alam, berpanas dan berhujan, penghasilan yang tidak seperti diharapkan serta pelbagai karenah birokrasi. Yang paling cuba dielakkan ialah cakap-cakap orang tentang bidang ini yang dikatakan tidak ada masa depan. Inilah perkara wahid yang perlu diatasi sebelum menjejakkan kaki secara serius dalam bidang ini.


Saya diminta menyiapkan kertas kerja, merangka aliran tunai, mendapatkan khidmat nasihat serta mencari bantuan pinjaman yang sesuai. Tetapi saya dapat rasakan hati tidak sepenuhnya disini. Kertas kerja setelah beberapa bulan tersangkut dibahagian pengenalan. Beberapa kali di tegur, beberapa kali juga merasa terpaksa. Di sebalik kesibukan kerja, saya sekadar melewati blog para penternak lembu. Rasa berat hati dengan bidang ternakan ini. Mungkinkah kerana start-up cost yang tinggi? Atau mungkin saya tidak mendapat gambaran yang jelas tentang bidang ini. Mungkin inilah bahana andai berguru dengan buku, sekadar membaca melalui pengalaman bukannya belajar secara terus dari cikgu. Tetapi saya tetap merasa berat hati.


Tiba-tiba, Pengarah Urusan mengarahkan agar projek ternakan lembu ditukar kepada penanaman serai dan pokok jarak. Rakan niaga yang sudah menghadiri kursus penternakan lembu menjadi hampa dengan keputusan itu. Tanah sudah di tolak separuh, dan kerja-kerja tersebut terhenti sehinggalah perbincangan seterusnya dengan rakan niaga lain dijalankan.


Dalam masa yang sama, saya menerima panggilan dari seorang rakan yang mengusahakan tanaman serai. Secara tiba-tiba pula peluang hadir dan secara tiba-tiba pula ditunjukkan jalan. Saya bergegas mencari maklumat tentang serai wangi. Satu hari menelaah tentang serai, meneliti dari satu blog ke satu blog, melihat aspek kewangan, penjagaan, pemasaran, pembiayaan, serta bertanya beberapa soalan cepu emas kepada rakan tadi. Berbanding projek lembu, saya kira saya sudah mendapat gambaran jelas terhadap projek serai. Alhamdulillah, teknologi membolehkan maklumat di terima di hujung jari. Dan jangan pandang rendah kepada bloggers, kerana kami bukan berblog atas sebab politik sahaja ya. Banyak urusan lain yang boleh di bincangkan!


Esok saya akan terbang ke Terengganu melihat tanah yang telah separuh di tolak serta membincangkan mengenai projek penanaman serai. Dengan maklumat yang saya dapati dari para bloggers dan form BJ, moga-moga projek ini menjadi kenyataan dan bukan terhad di meja perbincangan sahaja. Insya Allah. Malah saya memasang impian sendiri untuk menjalankannya secara sendiri jika syarikat tidak mahu melibatkan diri dalam projek ini nanti.


Beralih arah ke pertanian? Tidak mustahil bagi saya kali ini!


.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...