Rabu, Mei 14, 2008

Buku : Tavelog Haji - Mengubah Sempadan Iman


1)
Pernah saya catatkan disini betapa sukarnya menghabiskan bacaan dalam masa yang singkat, apatah lagi membaca sebuah buku dengan cepat.


Allah mendengar keluhan saya, yang turut di selang selikan dengan doa. Dia memberikan saya kenikmatan yang tidak pernah saya fikirkan.


Sabtu dan Ahad lalu, rumah sewa saya menerima tetamu. Keluarga teman serumah menumpang bermalam. Mungkin mereka ada urusan di ibukota. Saya tidak kisah, lagipun ini bukannya kali pertama. Keluarga datang, apa yang nak di risaukan. Sesekali mungkin mahu melihat keadaan anak-anaknya atau adik beradik yang jauh di mata. Bagi membolehkan mereka berada dalam keadaan selesa di rumah, dan supaya saya tidak di serang perasaan bersalah, saya mengalah pada hari Ahad (kerana Sabtu sudah sepanjang hari di luar, hanya tiba di rumah bila malam menjelma). Sesudah Subuh, saya mencapai laptop, beberapa novel dan buku nota lalu melangkah keluar. Duduk di taman membaca novel, bersarapan sambil membaca akhbar hujung minggu, menaip beberapa perkara di ruang rehat di stesen minyak kemudian menghantar kereta untuk di cuci. Cukup setengah hari dan mata pula menjadi mudah mengantuk jika berlegar-legar tanpa kerja. Cukuplah, saya mahu rehatkan badan yang sudah enam hari bekerja. Saya kembali ke rumah.

Ketika menyunting beberapa naskhah manuskrip yang separuh masak, tiba-tiba saya teringatkan buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman. Waktu itu saya sedang menyunting catatan kembara peribadi. Travelog karya Prof Dr Muhd Kamil Ibrahim ini adalah antara senarai buku-buku yang saya ambil dari stor PTS bulan April yang lalu. Secara tiba-tiba saya terpanggil untuk membacanya.


Secara jujur, saya tidak mahu membaca secara percuma buku-buku tersebut. Biarlah saya berlaku adil. Saya tidak merasa selesa membaca setiap judul, meletakkan kembali ke dalam kotak, menceritakan kepada orang lain dan menjualnya. Saya tidak mahu pembeli mendapat buku dari lebihan tangan saya. Terasa seperti menjual barangan terpakai pada harga yang asal. Terasa seperti menipu pembeli. Terasa seperti ‘mencuri’ ilmu dari buku-buku tersebut. Hasilnya, seperti menerima ilmu yang tidak bermanfaat. Hajat saya ialah menjualnya kepada kenalan dan rakan terdekat. Menyarankan bacaan yang bernas supaya dapat menambah ilmu di dada. (Ini adalah pandangan peribadi. Saya amat mengambil berat soal keberkatan).


2)
Sebelum masuk ke rumah, saya mencapai buku Travelog Haji dari himpunan buku yang tersimpan dalam kereta. Tiba-tiba ada keinginan membaca. Tiba-tiba hati bagai dipanggil-panggil. Saya berniat untuk membelinya. Menjadikan ia milik peribadi. Sesudah solat Zuhur, saya berbaring sambil membelek buku ini. Dari satu muka ke satu muka, berganjak dari satu bab ke satu bab. Mata pedih menahan kantuk, tetapi keinginan membaca begitu kuat sehinggalah saya tertidur tanpa sedar dengan buku terdampar di sisi. Terjaga, kemudian menyambung baca. Menjelang Maghrib saya sudah menghabiskan separuh. Selepas Isyak saya menyambung lagi sehingga tamat keseluruhan. Ketika itu jam menunjukkan pukul 1.12 pagi.

Allah memberikan saya kenikmatan yang tidak pernah saya fikirkan. Dalam saya resah kerana sukar menghabiskan bacaan, karya Travelog ini habis dalam satu hari. Saya berfikir mengapa ia menjadi begitu mudah.

Pertama, kerana saya sudah banyak mendengar tentang buku ini. Malah, selalu juga menjenguk ke laman blog Prof Dr Muhd Kamil. Tetapi hati belum rasa terpanggil membacanya. Mungkinkah ia seperti undangan kad jemputan dari Allah kepada Prof sehingga beliau secara tiba-tiba terdetik mahu mengerjakan haji? Secara tiba-tiba saya di minta membaca sehingga khatam dalam sehari?

Kedua, kerana ia adalah sebuah catatan perjalanan. Ia adalah himpunan pengalaman sepanjang perjalanan mendapatkan hidayah bagi mengubah sempadan iman, mencari keredhaan dan melahirkan kembali seorang insan. Ia lebih kepada catatan kembara penulis dalam merubah dirinya menjadi manusia yang serba sempurna di sisi Pencipta-Nya selepas melalui fasa kehidupan yang serba melalaikan.

Ketiga, kerana gaya penulisannya yang ringkas dan mudah. Setiap topik di ulas dalam dalam bab-bab yang mudah di baca. Ayatnya yang ringkas dan cukup terkesan. Tidak perlu membaca berulang kali bagi mencari maksud yang tersirat. Setiap kata disusun dengan begitu ikhlas dan merendah diri. Travelog ini seolah-olah di tulis oleh seorang yang bukan bergelar Prof dan Dr. Bait-bait katanya begitu tulus sehingga saya sering bersoal jawab dengan diri bagaimana beliau boleh meletakkan ke tepi dua title tersebut ketika menulis. Ia peringkat yang sukar sebenarnya. Tetapi Prof Dr Muhd Kamil tidak mengendahkannya.

Keempat, kerana ia berkenaan rukun yang wajib yang perlu di laksanakan sekali sahaja sepanjang hidup di dunia. Tidak ramai yang mahu bercerita tentang pengalaman mengerjakan haji seratus peratus. Apatah lagi melibatkan penghijrahan diri dari satu fasa kehidupan yang terarah kepada perkara duniawi kepada usaha mencari kebahagiaan di dunia kekal. Mengenepikan title, merendahkan diri kepada gelaran jahil berkali-kali, menceritakan perjalanan satu persatu di Tanah Suci serta kepuasan yang lahir dari proses penghijrahan sebelum, semasa dan selepas merupakan perkara yang sukar di lakukan oleh orang biasa. Saya akui Prof Dr Muhd Kamil sorang insan istimewa.

Kelima, kerana sejak akhir-akhir ini saya seolah di seru panggilan Baitullah. Terus terang, haji atau umrah bukanlah satu perkara yang menarik perhatian saya sejak dulu. Biarpun didedahkan dengan kehidupan yang indah di Taman Ilmu dan budi, belajar tentang haji, umrah, hadis dan Qur’an di kelas, kuliyyah dan usrah malah boleh dikatakan dekat dengan perkara seumpamanya, namun tidak pernah terlintas mahu ke sana. Apatah lagi bila terlibat dengan dunia MLM, upline sibuk meletakkan target mahu ke sana, saya memasukkannya ke dalam target tanpa sebarang niat. Sekadar mengikut arus.

Namun, segala-galanya berubah setelah membaca novel Tunggu Teduh Dulu karya Faisal Tehrani. Kisah bagaimana Salsabila dan ibunya mengerjakan umrah, dan kemudian berkahwin di sana cukup terkesan dihati. Secara tiba-tiba saya terasa dipanggil ke sana. Melihat sendiri Kaabah, merasakan pengalaman di tempat paling suci, berada dekat dengan Tuhan merubah diri saya untuk meletakkan sasaran ke sana pada usia muda. Alhamdulillah, dua bulan yang lalu saya mula menyimpan dalam Tabung Haji dan sudah pandai berbincang dengan abah tentang hasrat mengerjakan Haji.Travelog ini menambahkan lagi hasrat mengerjakan haji dalam masa terdekat. Saya tidak pasti bila, tetapi saya sudah merencana untuk menambah simpanan dengan kerja-kerja sampingan yang saya lakukan. Alhamdulillah, sejak akhir-akhir ini ada sahaja tugasan yang saya terima yang membolehkan saya menambah simpanan. Rezeki menjadi murah. Seolah-olah jalan dibuka untuk saya erus berlari. Apa lagi yang harus saya tunggu?

3)
Satu perkara yang besar kesannya kepada saya melalui Travelog ini ialah betapa besarnya kuasa doa. Allah ada berpesan, ‘berdoalah maka akan aku kabulkan’. Maha Suci Allah yang Maha Mengetahui atas apa yang tidak manusia ketahui. Banyak sekali doa di selitkan dalam buku ini. Biarpun ia diubah mengikut kesesuaian dan citarasa sendiri, pada saya ia lebih spesifik dan ikhlas. Prof Dr Muhd Kamil dapat apa yang di minta. Beliau berdoa, maka Allah kabulkan. Namun berdoa bukan semudah berkata-kata. Bukan sekadar meminta. Bukan sekadar menadah tangan. Hati, fikiran, jiwa dan niat harus selari. Jangan sekali-kali berburuk sangka dengan-Nya, berputus asa dengan doa, atau meninggalkan usaha semata-mata mahu berdoa.

Memang inilah perkara yang sukar. Saya sendiri meyedarinya. Selepas solat, menadah tangan berdoa tetapi fikiran berlari-lari kepada urusan kerja yang belum selesai, mata melilau melihat sejadah, memandang dinding. Mulut terkumat-kamit berdoa, tetapi hati tidak ikhlas mengucapkannya. Doa menjadi perkara rutin yang tiada kesan kerana tidak tulus meminta. Hati, fikiran, jiwa dan niat tidak menuju kepada-Nya.

Saya ambil satu doa yang cukup dalam pengertiannya:
Ya Allah, aku berlindung di bawah cahaya wajah-Mu yang mengubah gelap menjadi terang, dengan perintahnya alam ini dan alam akan datang dijadikan. Selamatkanlah aku daripada kemurkaan dan kemarahan-Mu. Kepada-Mu sahajalah terpulangnya hari pengadilan, azab yang ditimpakan sekiranya Engkau tidak suka dan tidak reda. Tidak ada upaya dan kekuatan selain kuasa dan kekuatan-Mu jua.


Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman memang benar-benar mengubah kehidupan seorang insan. Bacalah, moga kita lebih mengerti kekuasaan-Nya yang tertebar luas di alam semesta, dengan rahmat-Nya yang melimpah ruah menanti untuk kita kutip dan titipkan dalam hati.


.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, cuba baca buku bertajuk, "Berguru Kepada Allah", "perlatihan Sholat Kusyu" ke22 nya karangan Abu Sangkan. semuga bermanfaat.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Insya Allah dan terima kasih

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...