Sabtu, Jun 10, 2006

Aku dan saya

Dengan rakan sebaya, saya membahasakan diri aku. Dengan yang muda, saya membahasakan diri akak. Dengan yang lebih berusia, saya membahasakan diri saya. Dengan adik-adik, saya di sapa Along. Saya menggunakan aku kerana saya orang Johor, asalnya Johor, surat beranak Johor, no ic 01 - kod negeri Johor biarpun sudah 22 tahun menetap di Negeri Sembilan.
Dalam blog ini, awalnya saya menggunakan aku. Apabila saya baca entri lalu, sapaan aku nampaknya kelihatan kasar. Mungkin kerana terlalu selesa dengan sapaan begitu, saya menjadi tidak kisah. Tapi saya merasa tidak selesa, kerana tidak semua orang boleh menerima sapaan aku. Saya tahu, yang membaca blog ini juga merasa tidak selesa.
Untuk entri seterusnya, saya berusaha menukar aku kepada saya supaya nampak lebih mesra. Untuk keselesaan semua, supaya nampak lebih mesra :-)

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih.

rastom berkata...

keakuan aku sudah biasa dalam karya sastera kerana sastera itu karya yang mau menonjolkan keakuan. ada sesuatu dari aku yang erlu ditonjolkan, maka berkaryalah si AKU itu. hahaha

Norziati Mohd Rosman berkata...

Tapi ramai pula yang tidak senang dengan keakuan. biarpun dunia semakin hilang sempadan, masih ada rupanya yang mahukan yang baik-baik sahaja dalam berbahasa. Terima kasih Tn Rastom dan Shen!

me,myself n all around da world berkata...

panggilan "aku" lebih mesra, bila berdoa pun "aku".

tetapi bila dlm situasi rasmi "aku"
mungkin disalah anggap sbg "org asli" =P

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...