Jumaat, Jun 30, 2006

PUISI USAHA GIGIH - FAISAL TEHRANI

Saya suka puisi ini. Saya curi dari laman blog Faisal Tehrani untuk ingatan diri saya dan sesiapa yang rasa perlu. Baca dan hayati. Ada benda yang tersirat dari dalam!

PUISI USAHA GIGIH
Oleh Faisal Tehrani

Perlu ada usaha yang gigih kawan untuk menjadi seperti Ibrahim, dermawan menyembelih putera kesayangan; seperti Ismail yang taat dan setiakawan menyerah pasrah tanpa mempersoalkan; atau tidakkah terlihat pada Ayub sejenis kekentalan tak mengeluh oleh ujian; menjadi ibarat Zakaria yang berbicara dengan lambang-lambang, tiga hari dan berdoa dengan suara yang penuh kelembutan; seperti Yunus terbuang, di tengah kaumnya hidup dalam keterasingan; juga kembaranya Isa, satu-satu harta yang ada ikut dilepaskan; atau seperti Musa berpakaian dan kebesaran Muhammad, selain dari akhlak juga al Quran, dia hidup dalam kemelaratan; diberikan langit dan bumi menolak tetapi memohon kepada Tuhan sehari lapar sehari kenyang menghindari dunia penuh lapis kemewahan. Bukan senang kawan jalan yang ingin diterokai, bukan sekadar ada lapan liku tetapi juga harus menjadi seperti Adam dahulu, berkhalwat dan diberi akal fikiran memikir tentang satu demi satu kejadian-kejadian Tuhan setelah itu berbuat dosa – satu dosa kutukan ke atas iblis dan godaan-godaan celaka ke atas syaitan yang menyesatkan dan Adam dihumban; tiga ratus tahun penuh penyesalan diberi kenikmatan bertemu di puncak Arafah, bertaubat dan membersihkan bermula dari kekesalan dan perenungan baru dicapai lapan cabaran dan penuh usaha penuh kegigihan.

Nevsehir-Konya, 23 Zulhijjah 1424 Hijrah.

*Tersiar dalam Dewan Sastera Ogos 2004

2 ulasan:

Puan Ainon Mohd. berkata...

Bagusnya puisi ini.

Norziati Mohd Rosman berkata...

;-)
Ya, dan dalam maknanya tu..

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...