Jumaat, Jun 09, 2006

Bodyguard

Dulu masa sekolah, kawan-kawan gelar saya 'King Kong' (buruk sungguh gelaran ni). Bukannya apa, sebab saiz badan saya yang tinggi dan tegap, maka di gelar saya sebegitu. Memang setiap orang ada gelaran mereka sendiri. Ada yang ayahnya Tamby Chik dipanggil Tamby, datuknya bernama Rabu di panggil Rabu, yang agak-agak tomboy di panggil Atan (dari perkataan jantan), yang bersuara halus di panggil Doraemon, ayahnya bernama Mokhtar di panggil Mortar dan macam-macam lagilah. Kami semua tak peduli dan tak marah pun, sebab rasa macam satu keseronokan pula.
Bila dah dipanggil King Kong, ada pula yang gatal mulut mengatakan yang saya ni sesuai jadi bodyguard sebab saya di katakan punya karektor seperti itu. Tak tahulah, mungkin ia menjadi doa yang makbul, kerana saya kemudian bekerja dengan sebuah syarikat Kawalan Keselamatan, terlibat dalam operasi kawalan keselamatan, bermain dengan senjata api dan keselamatan syarikat yang kami jaga.
Apabila menyambungkan pelajaran, saya bergiat cergas dengan sebuah paramedik unit, yang turut mempunyai uniform sendiri dan rejim latihan yang ketat. Saya bertahan hingga keakhir pengajian, biarpun ditinggalkan oleh kawan-kawan yang awalnya berkobar-kobar turut serta. Ia bukan sekadar paramedik unit, tetapi turut merangkumi pelbagai aktiviti lasak lain seperti berbasikal, panjat turun gunung, aktiviti survival, berkhemah, berkayak dan bermacam lagilah (akan saya cerita kemudian). Ia sekaligus menyebabkan saya perlu sentiasa cergas dan 'fit', supaya tak mudah 'pancit' bila menyertai program panjang yang memerlukan tahap kecergasan yang tinggi. Oleh itu, setiap petang saya perlu menghadiri latihan yang ada - berjogging, berkayak, mengayuh basikal dan macam-macam lagi. Memang tahap kesihatan dan kecergasan di tahap yang tinggi! (tak seperti sekarang ni, kasut jogging pun entah ke mana)
Apabila habis belajar, saya cuba memohon kerja ke pelbagai tempat. Rezeki mungkin tak menyebelahi, tambahan pula memang tak berminat dengan kerja dengan orang (mahu jadi bos sendiri - lihat entri yang lalu). Jadi bila dah pasang niat macam tu, memang tak dapatla. Jadi, ada juga teman-teman yang gatal memberitahu supaya saya memohon masuk tentera - tak kiralah pilot ke, navy ke. Saya mula berfikir, mulut-mulut yang gatal ni, kalau di ikutkan betul juga. Minat ke arah itu memang ada, apa lagi melihat mereka berunifrom dengan segak. Kawan-kawan pun ramai yang boleh tolong - ada yang dah jadi PA dengan Laksamana lagi. Itu kalau mahu ikut jalan belakanglah. Tetapi saya kuburkan sahaja niat itu, kerana saya mahu pergi ke bidang lain.
Akhirnya, saya bekerja dengan syarikat kawalan keselamatan itu. Hampir 15 bulan juga saya di sana, hinggalah saya berhenti pada April yang lalu. Kerja baru saya? Hmm.. jadi PA, lebih kurang macam bodyuard jugalah. Tak kemana jauh juga bidang yang saya pergi ni. Pusing-pusing itu juga. Awalnya saya tak sedar, hinggalah seorang rakan memberitahu perkara sedemikian. Tak apalah, bukan saya yang minta pun.

Kecil sahaja dunia ini.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...