Selasa, Jun 13, 2006

Demam

Empat tahun sekali dia datang, menyebabkan dunia bersatu menggilai satu perkara ini. Semua benda di tinggalkan, diketepikan, malah sanggup berkorban itu dan ini supaya tidak ketinggalan. Piala Dunia empat tahun sekali ini ada kenangan yang tersendiri buat saya, kerana setiap kali ia berlangsung, ada sahaja perkara yang berlaku dalam hidup saya.

Kali pertama saya dengar perkataan Piala Dunia ini, pada tahun 1990, masa tu berlangsung di Itali. Saya darjah 6. Seorang pemain sahaja yang melekat dalam kepala saya masa tu, Careca, pemain dari Brazil. Itu pun sebab kawan saya, Azhar yang minat pada pemain ini. Itu sahaja yang dapat saya ingat tentang Italia '90.

Piala Dunia 1994 saya tingkatan 4. USA jadi tuanrumah, negara yang lebih bagus main 'Football' berbanding 'Soccer'. Masa ni mula belajar demam bola. Brazil jadi juara. Saya minta emak kejutkan bangun pukul 5 pagi untuk tengok tv, sebab emak bangun awal untuk buat kuih. Perlawanan berlanjutan hingga ke masa tambahan dan penalti. Oleh kerana itu, pukul 7 pun belum habis lagi. Dalam terkocoh-kocoh nak pergi sekolah, dapatlah saya tengok bagaimana Roberto Baggio menyepak penalti penentuan tinggi melepasi gol. Itali gigit jari lagi. Brazil jadi juara. Masa ni, nama Ronaldo mula di sebut-sebut sebagai pemain yang patut dilihat, tetapi seingat saya dia langsung tidak diturunkan oleh jurulatihnya. Gandingan Romario-bebeto adalah yang paling berbisa, jadi untuk menurunkan pemain baru seperti Ronaldo amat mustahil.

Kemudian, saya ingat lagi pada 1996 (selingan). Masa ni Euro '96. Saya memang ikuti sebab kebetulan baru habis SPM, dan menunggu masuk ke universiti. Alangkah hampanya bila hari final saya mendaftar masuk ke matric. Maka termangu-mangu saya mencari siapa pemenangnya. Mujurlah saya dapat berita dari para committee Ta'aruf, yang Czech adalah juara.

Situasi yang sama berlaku semasa Piala Dunia 1998 di Perancis. Waktu tu cuti semester, menunggu panggilan ke main campus. Saya terlepas beberapa perlawanan separuh akhir dan juga akhir kerana Minggu Ta'aaruf. Sekali lagi saya tercari-cari siapa pemenangnya. Tetapi kerana sudah agak 'besar' sedikit, dapatlah saya beberapa kali mencuri peluang menonton siarannya, walaupun sekadar ulasan perlawanan. Committee juga sporting, memberitahu keputusan di setiap senggang waktu. Perancis jadi juara dan Ronaldo tidak main kerana di syaki di serang sawan. Satu dunia juga di serang sawan kerana Ronaldo tidak diturunkan. Tetapi nama Zidane lebih di sebut, kerana dia punya keturunan 'Arab' dari Algeria dan ada 'darah' Muslim. Apatah lagi semasa Euro 2000, Zidane juga salah seorang peneraju kemenangan Perancis. Hmmm.... macam-macam.

Piala Dunia 2002, saya di rumah, sudah tamat belajar, menanti kerja dan sibuk menghantar surat permohonan ke sana kemari. Jadi saya punya banyak masa untuk menonton, tambahan pula waktu Jepun-Korea Selatan selaku penganjur bersama tidak jauh bezanya dengan Malaysia. Maka buat pertama kalinya, rakyat Malaysia tidak perlu bermerah mata di siang hari. Brazil jadi juara dan Jerman gigit jadi.

Euro 2004 saya tidak ambil kisah. Mungkin tengah sibuk dengan kerja hingga saya tidak memperuntukkan waktu untuk bola. Saya cuma dengar kisah di internet mahu pun di akhbar. Itu sahaja. Tapi saya curi-curi tonton juga. Masa ni Greece, pasukan yang di pandang sebelah mata jadi juara. Satu duni terkejut Greece boleh jadi juara Eropah. Tapi ini bola, siapa boleh duga. Cuma Piala Dunia ini, Greece pula tidak layak. Aagaknya sudah berpuas hati jadi juara Eropah agaknya.

Germany 2006, saya celik kembali. Biarpun kesibukan waktu, tapi saya akan pastikan punya masa untuk bola. Puncanya? Kerana ia empat tahun sekali dan satu dunia memahaminya.

Maaf, entri tentang bola. Saya pun tak boleh lari dari demam empat tahun sekali ini. Tambahan pula dulu pernah berangan mahu duduk di tempat Hasbullah Awang, Rahim Razali mahupun Sharkawi Jirim. Nampaknya tinggal angan-angan sahaja D

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...