Jumaat, Disember 08, 2006

Amal tua, amal muda

Beramal ibadatlah ketika muda. Itulah pesan seorang teman. Masa masih panjang, tenaga masih kuat. Kesempatan masih banyak, peluang juga.

Bila dah kahwin sibuk dengan anak. Suami bolehlah pergi berjemaah. Isteri terkejar waktu solat dengan anak. Bila solat rasa terkocoh-kocoh. Sekejap ingat tuhan, sekejap ingat anak. Buka puasa pun kadang ala kadar. Anak yang mahu makan sama perlu juga dilayani. Hendak terawikh pula kesempatan kurang. Dengar ceramah pula tidak boleh lama-lama.

Bila umur menganjak tua, peluang beramal semakin kecil. Badan tidak berapa sihat untuk berbuat lebih ibadat. Hendak bangun dari duduk antara dua sujud pun ada yang terkial-kial. Apatah lagi mengusahakan amalan sunat yang lain. Mata pula tidak berapa nampak, telinga tidak berapa dengar. Mengerjakan haji perlukan teman, manalah tahu ada aral di pertengahan. Bagi yang berkerusi roda, perlu ada yang menolak dan membantu.

Kesimpulannya, beramallah dengan bersungguh di usia muda. Ini masa menanam, semoga menuai dengan nikmat di akhirat.

~Sekadar mendengar keluhan~

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...