Khamis, Disember 28, 2006

Satu kegilaan dan bermacam kebingungan

Dalam tempoh sebulan ini, ada beberapa persoalan yang berlegar-legar dalam kepala. Saya fikir, kemudian cuba mencari jawapan. Nyata jawapan yang saya cari itu tidak langsung memberi kepuasan.

Kebingungan ini saya rasa ada kena mengena dengan tindakan sendiri yang merehatkan diri dari menitipkan tinta dan mencerna idea buat beberapa hari. Tindakan berehat ini nyata satu tindakan yang salah. Apabila saya mahu memulakannya semula, saya merasa amat sukar. Memang betul ada yang berkata, tiga hari tanpa sesuatu akan menyebabkan idea beku. Tambahan pula dengan hadirnya persoalan tanpa jawapan, menambahkan kebingungan. Lantas saya memaksa diri bagi menghasilkan sesuatu.

Ia sekaligus melahirkan satu kegilaan baru. Awalnya, saya sekadar berkeinginan menjawab satu e-mel dari teman seberang tambak. Namun, saya membalasnya dengan panjang lebar. Ini diikuti dengan beberapa e-mel lain yang juga saya jawab dengan panjang lebar. Saya jadi seronok akhirnya. Lalu mengutusi beberapa e-mel yang lain, juga panjang lebar tanpa ada secubit harapan mereka mahu membalasnya. Saya hanya mahu menghantarnya. Ternyata saya puas hati.

Apa yang menarik, e-mel itu diutusi kepada mereka yang saya kenali melalui blog. Dan saya menerima keindahan yang nikmat - dunia blog memberi saya kenalan baru. Tidak pernah jumpa. Sekadar bere-melan. Kadangkala YM. Namun saya tidak minat interaksi di YM. Kurang nikmatnya.

E-mel yang panjang lebar itu adalah kegilaan terbaru. Selain kenalan baru, beberapa teman yang terpisah sejak kami memilih haluan kerjaya, muncul kembali menghubungi. Inilah nikmat persahabatan. E-mel yang panjang lebar itu jugalah merapatkan yang telah hilang satu ketika dahulu.

Semalam, tergerak untuk saya mengutusi e-mel yang panjang lebar juga kepada seseorang yang saya minati tulisannya. Saya melontarkan kebingungan atas persoalan yang telah sebulan terperap di kepala. Syukurlah, kerana beliau membalas dan dapat saya rasakan nikmat sekali lagi. Amat lega. Kebingungan telah berlalu. Apa yang bermain di kepala telah saya temui penyelesaiannya. Beliau nyata tidak kedekut ilmu, malah memberi motivasi secara tidak langsung buat diri ini berlari mengejar impian.

Terima kasih Kang!

Sekarang ini, saya kembali bersemangat untuk memulakan sesuatu yang saya rencanakan untuk 2007.

Insya Allah!

2 ulasan:

Cikgu Siti Homestay Taman Indah berkata...

salam,

ohohooh, suka beremel ye sekarang?

thanks karana emel saya, sangat seronok kerana dapt bersahabat dengan kak zeti.

salam ukhuwwah islamiyyah!

Norziati Mohd Rosman berkata...

putehseroja,

salam ukhuwwah islamiyyah juga

dan jangan lupa, selamat menyambut aidiladha.

(juga tahun baru masihi 2007)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...