Isnin, Disember 11, 2006

Azam

Disember datang dan Januari mengintai waktu membawa kalender baru untuk 12 bulan berikutnya.

Saya pasti - seperti kelaziman tahun yang sudah - Disember sudah dihimpunkan dengan pelbagai agenda. Menghabiskan cuti tahun, menunggu bonus, menghabiskan kerja sebelum akhir 2006 dan yang penting menyediakan azam untuk tahun hadapan. Semasa sekolah dahulu, saya ada juga senarai azam yang perlu saya capai, itu pun kerana cikgu yang suruh. Kemudian saya rasakan ia seseuatu yang sia-sia kerana tidak sedikit pun saya usaha untuk merealitikan senarai tersebut.

Ia kemudian menjadi perkara yang paling malas untuk saya lakukan.

Bila masuk ke bidang kerja, rupanya ia sesuatu yang signifikan. Syarikat harus mempunyai 'senarai' matlamat yang 'perlu' dicapai menjelang hujung tahun. Harus kerana ia menjadi kewajipan untuk syarikat mengetahui arah dan haluan perjalanan, terutamanya yang berkaitan tentang jualan, keuntungan dan yang berlaku seputar perniagaan. Namun ia sekadar ramalan dan hasilnya bergantung kepada usaha.

Saya melihatnya sesuatu yang signifikan kerana mahukan sesuatu yang berbeza menjelang akhir tahun. Saya cuba 'menyenaraikan' impian untuk 2006 tanpa mempunyai satu senarai khusus yang benar-benar wujud. Ertinya, ia sekadar berlegar di kepala dan tidak saya tuliskan di mana-mana. Mujurlah ada yang telah berjaya menghasilkan sesuatu. Bila melihatkan ini, saya tergerak untuk melakukan perkara yang sama untuk tahun hadapan. Dan perkara pertama yang ingin saya lakukan ialah memiliki sebuah diari khusus untuk itu supaya saya dapat merangka perjalanan lebih jauh.

Oh ya, sebelum ini bukannya tiada diari (atau planner). Biasanya - dan seperti yang lain juga- aktif memenuhkan ruang diawal tahun, kemudian bertukar menjadi buku nota dan tulisan yang entah apa-apa selepas itu. Namun, saya mahu kukuhkan azam, supaya tahun ini diari itu memang benar-benar dipergunakan. Tambahan pula, saya telah menjangka kadar kesibukan saya yang akan berganda dengan kerja sampingan yang sengaja saya cari bagi menyibukkan diri, err... menjadikan diri sibuk sebenarnya.

Saya tergerak untuk menitipkan ini - sesuatu tentang azam kerana saya menerima e-mel berupa pertanyaan dari sahabat seberang tentang 'apa azam saya pada 2007'. Soalannya saya jawab panjang lebar, hinggakan dia sendiri pun tidak menyangka saya akan menjawab sepanjang itu.

Namun, saya berharap ia tidak berakhir di e-mel sahaja. Tindakan itu penting. Cakap sahaja tiada gunanya (Oh, ini nasihat untuk diri sendiri)

Dan sudahkah anda menyenaraikan azam untuk tahun hadapan?

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...