Ahad, Disember 17, 2006

Cerita hujung minggu

Aduh! Kakiku sakit.

1)
Barang siapa yang biasa menjalani aktiviti perkhemahan atau sebarang aktiviti lasak, sudah tentu biasa mendengar perkataan sweeper. Kalau dalam jungle trekking atau berkayak atau berbasikal (seperti yang selalu saya lakukan dahulu), sweeper merujuk kepada orang yang terakhir atau yang dibelakang sekali, yang ditugaskan untuk mengawal, menjaga dan memerhati pergerakan ahli.

Itu definisi saya sendiri - yang sebenarnya tidak terlalu tepat.

Tugas sebenar secara tidak rasmi ialah mengiringi ahli yang pancit dalam jungle trekking atau berkayak atau berbasikal. Pancit itu maknanya tidak cergas atau fit dari segi fizikal dan mental. Dari segi fizikal, mereka mudah penat, tidak larat dan termengah-mengah bila berjalan walaupun baru bergerak. Kalau dari segi mental, ia menyerang apabila melihat bukit yang tinggi dan kepala sudah fikir macam-macam, walhal belum pun melangkah jauh.

Tugas sebagai sweeper biasanya diserahkan kepada ahli yang 'paling' cergas kerana dia perlu memberi motivasi kepada rakannya untuk menamatkan ekspedisi atau perjalanan dan juga perlu banyak menurut kerenah mereka yang pancit ini. Kalau mereka perlu banyak berhenti, maka sweeper juga perlu berhenti banyak kali. Ada yang tidak larat nak jalan, maka sweeper kena guna cara lain - tolak, tarik atau pimpin sahaja tangan mereka. Dengan kata lain, si pancit turut menyebabkan sweeper pancit dan down.

Hari ini, buat kesekian kalinya, saya menjadi sweeper. Para junior saya ini, kebanyakannya jarang turun latihan. Oleh itu, mereka akan mengalami pengalaman yang mengerikan bila sampai ke episod jelajah hutan. Hohoho... sudahlah semalam kami denda berjalan itik kerana tidak menepati masa, Bukit Sapu Tangan yang kami daki ini memang cukup mencabar minda. Barang siapa yang pernah sampai ke Bukit Cerakah, saya pasti nama bukit ini biasa didengar.

Kami tidak menyusuri laluan hutan, sekadar jalan yang bertar dan cukup selesa. Oleh kerana tiada senior perempuan yang mahu menyertai (semua sudah berubah menjadi feminin dan takut hitam di mamah mentari), maka saya menawarkan diri. Kalau ikut perangai orang jahat, buat apa berpenat lelah mengekori mereka yang malas berlatih. Sudah pasti akan menyusahkan yang lain. Tetapi saya seorang senior yang baik...hahaha. Inilah masanya untuk mempopularkan diri! Opss.. itu bukan matlamat saya.

Sebenarnya saya mahu test diri sama ada masih fit atau tidak. Sejak meninggalkan alam buku, saya turut menggantung sepatu jogging, dan peralatan perkhemahan yang lain. Sudah empat tahun. Sejak itu, jogging pun jarang, apatah lagi terlibat dengan aktiviti seperti dahulu. Tetapi saya pastikan setiap hari berjalan dengan pantas selain membanyakkan diri turun-naik tangga sebagai ganti kepada aktiviti bersenam.

Saya berharap agar kali ini saya tidak pancit. Nanti malulah depan anak buah semua.

Hasilnya, saya dapat rasakan yang saya masih lagi cergas, jantung masih elok, kaki masih kuat dan mental masih waras. Walaupun banyak berhenti meneman mereka yang lebih muda ini melepaskan lelah, saya terpaksa menarik, menolak dan memimpin mereka supaya boleh terus berjalan dan sampai ke destinasi. Huh.. penat kalau mengikut mereka yang pancit ini. Ibarat mengayuh basikal pancit. Lalu saya membebel sepanjang perjalanan menyuruh dan memaksa supaya mereka turun latihan selalu. Tetapi membebel saya bukan jenis membebel orang biasa. Ini membebel orang yang tak biasa membebel.

Tiba dipuncak, menara tinjau menanti untuk kami melihat pemandangan negeri Selangor - oh tidak, Shah Alam sahaja rasanya - yang rumah lebih meriah dari hutan dan banyak lagi bukit yang sedang ditarah dan di gondolkan. Termasuklah di Bukit Cerakah ini.

Syukurlah stamina dahulu masih bersisa, cuma kaki sahaja yang terasa sakit-sakit dan lenguh kerana berjalan lama, hampir dua jam turun naik bukit. Saat ini, kalau kena urut sedap juga. Bila pulang, saya ke farmasi mencari LMS. Bila saya beritahu budak farmasi itu, dia bertanya. "LMS tu apa kak?" . Saya senyum sumbing. kalau tak tahu LMS itu apa, jangan kerja farmasilah. Hmm... itu bukan jawapan saya, cuma dalam hati sahaja.

2)
Episod pertama: Tengahari
"Kurusnya kamu." Kak Ma memandang saya dengan hairan.
"Kurus?" Senyum saya sudah mula melebar.
"Jelous Kak Ma. Kamu penat kerjakah?" Dia membeleki badan saya.
"Mana ada. Kerja biasa sahaja. Saja-saja mahu diet." Senyum saya semakin lebar.
"Wah, dietkah? Makan apa?" Dia cuba mengorek rahsia.
"Eh, tidaklah. Saya tak pernah diet sepanjang hidup." Habis.
Ini pernyataan jujur. Saya tidak mengamalkan diet. Cuma menjaga pemakanan dan memilih cara hidup yang sihat.

Episod kedua: Malam
"Eh, kenapa kak kurus?" Dia terkejut memandang saya.
"Mana ada kurus. Baju ni - besar."
Seperti siang tadi, senyum saya sudah mula melebar.
"Betullah, semakin kurus. Dulu tidak macam ni. Makan apa?" Orang kedua mahu mengorek rahsia.
"Makan hati berulam jantung!" Hmmm...Ini bukan jawapan yang sepatutnya
Sekali lagi dengan jujur, saya tidak pernah mengamalkan diet. Dan saya juga tidak perlu makan hati berulamkan jantung. Sesekali ada juga makan hati, tetapi tidaklah sampai kurus badan.

3)
Bagi siapa yang mengenali saya dan sesekali bertemu, itu adalah soalan yang biasa ditanya. Saya sudah penat mahu menjawabnya. Dan janganlah terasa mahu muntah atau geli tekak pula. Saya tidak berdiet. Saya cuma mahukan berat ideal yang kurang dari 60kg - berat yang sesuai dengan ketinggian saya yang memang dah semulajadi tinggi.

4)
Saya sudah lama meninggalkan aktiviti perkhemahan sejak menggantung pensel. Dahulu, setiap kali cuti semester, ada sahaja tempat yang saya pergi. Kadang kala hampir 10 hari berkhemah. Cuti semester juga jarang bersisa dan jarang juga balik kampung.

Kali ini - bila diminta menyertai Kurusus Induksi bagi 'membelasah' para junior persatuan - saya terpaksa mengimbas kembali barang yang perlu dibawa untuk berkhemah. Beg, kasut, sleeping bag semuanya telah saya wakafkan. Akhirnya saya cuma bawa pakaian dan keperluan diri yang lain. Satu beg sahaja. Teman yang mengikuti kehairanan seolah-olah saya pergi untuk satu malam, bukan dua.

Saya lupa saya perlu ada sleeping bag untuk tidur, stoking untuk kaki supaya tidak sejuk waktu malam dan setidak-tidaknya sweater untuk menyelimut badan.

Saya termangu-mangu bila tiba waktu tidur kerana semuanya tiada. Akhirnya, dengan ilmu survival yang masih ada, saya alaskan kepala dengan beg dan tidur berlantaikan tanah. Mungkin kerana terlalu excited untuk tidur dalam khemah. Bayangkan, 4 tahun meninggalkan semua ini!


# Susah nak percaya saya ini semakin kurus. Setiap kali menimbang berat, tidak pernah menerima ukuran yang tepat. Cuma yang pasti, bila pakai seluar, saya terpaksa guna tali pinggang. Dan ukuran tali pinggang itu semakin mengecil. Oh, memang benar saya sudah kurus heheheh..
## LMS seperti minyak urut. Ada dua jenis - krim dan cecair. Kalau disapu, panas dan berangin. Lebih-lebih lagi bila kaki lenguh-lenguh. Terasa nikmat. Ditambah pula jika ada yang sudi mengurut tanpa bayaran.
### Oleh kerana tidak menemui LMS, saya memilih untuk tidur diatas sofa. Dalam keadaan penat, elok untuk tidur dalam keadaan aras kaki lebih tinggi dari kepala. Contohnya, alaskan bantal dikaki dan biarkan kepala tanpa bantal. Oleh kerana sofa itu lebih pendek dari kaki saya, maka sesuai sungguh untuk saya tidur dan membiarkan kaki yang terlebih panjang itu terjuntai diatas sofa. Nikmat! Ini cara saya dan bukannya saya terima dari mana-mana pakar. Jika sesuai lakukan. Jika tidak selesa, jangan salahkan saya pula. Mungkin sofa itu yang perlu dipersalahkan.


82 ulasan:

Cikgu Siti Homestay Taman Indah berkata...

salam,

akak mungkin tak kenal saya, saya lihat gambar akak bersama Faisal Tehrani, lantas saya tanyakan pada zf_zamir samaada akak x-uia, jadi saya pun melawat ke blog akak...

salam perkenalan!

saya selalu lihat akak di KENMS, saya budak KICT.

dah semakin kurus ke? tahniah!!!

salam...

p(^_^)q

Norziati Mohd Rosman berkata...

Selalu nampak? Alamak...

Orang kata kurus. Diri sendiri tak perasan pun. Saja masukkan entri kurus dalam posting kali ini, nak bagi semua orang yang membaca tu jelous hahahaha...

Salam perkenalan putehseroja. Peluang paling indah dapat berguru dengan FT. Peluang yang tidak disangka sebenarnya. Baru belajar merangkak.

Cikgu Siti Homestay Taman Indah berkata...

salam,

bagusnya.. dapat berguru dengan FT, saya dapat baca buku FT cukuplah...

ahahahha

Bagus... bagus... teruskan perjuangan akka dalam menuntut ilmu!

p(^_^)

Puan Ainon Mohd. berkata...

Buatlah chatbox.

Tanpa Nama berkata...

teringat diri sendiri, balik dr program yang sama. Malam tu saya dan puteri bongsu tidur x sedarkan diri. heh.. letihnye.

Cdg nak gak tegur.. Zeti nampak kurus, tp simpan dlm hati. Bukan jealous (sbb kite mmg kurus hehe)tapi... Lagi pun, x sempat sembang panjang ngan Zeti ari tu... harap dpt jumpa lagi.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Sdr efenef03, trekking jugak ke aritu? Oo.. trekking masa balik ya hehehe. Masa tu kita orang pun dah malas nak tunggu. Driver dah kelaparan. Balik berkonvoi 3 kereta.

Salam untuk Puteri Bongsu :-)

(Saya agak-agak je empunya badan)

Tanpa Nama berkata...

J808bU The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

ei40JK Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

o20mfQ write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

If ignorance is bliss, you must be orgasmic.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

A lot of people mistake a short memory for a clear conscience.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...