Jumaat, Disember 22, 2006

Cakap atau tidak cakap


Saya jenis yang tidak banyak cakap. Bila saya cakap banyak, maknanya adalah yang salah, ada yang tidak kena.

Seminggu dua ini, beberapa perkara yang menyebabkan saya tidak puas hati berlaku. Hendak melawan tiada gunanya. Kita ini mentimun, dia durian. Menggelek atau digelek sama teruknya.

Dahulu, bila ada yang tidak kena, akan ada yang menjadi mangsa kemarahan saya. Tapi panas saya sekejap sahaja. Lepas itu minta maaf. Hahaha... buruk betul perangai.

Kemudian, saya cuba ubah. Bila marah atau tidak puas hati, saya akan diam sahaja dan jangan bercakap apa-apa. Sesiapa yang menegur saya tidak layan. Saya akan duduk depan monitor dan taip apa yang tidak puas hati. Habis menaip, semua kemarahan dan tidak puas hati hilang. Mudah sahaja. Apa yang ditaip itu dibiarkan tersimpan bersepahan dalam folder.

Kebelakangan ini, saya akan merepek entah apa-apa. Cakap seorang diri, membebel tidak tentu pasal. Kadangkala ada yang sudi mendengar. Lalu saya minta dia dengar sahaja dan jangan ingat apa-apa langsung. Namun, bahaya juga bila bercakap dalam emosi yang tidak dikawal. Bimbang yang rahsia terbongkar. Apatah lagi melibatkan seseorang individu atau syarikat. Pernah beberapa kali saya ditikami dengan kata-kata sendiri bagi mereka yang mahu menjaga periuk nasi sendiri. Malah ada yang memutarbelitkan situasi. Saya terperangkap. Memang sukar mencari yang boleh dipercayai.

Sekarang saya senang mendiamkan. Dan lebih senang bercakap dengan dinding. Dengan kerusi. Dengan tingkap. Dengan laptop. 5 minit sahaja, semua selesai.

Sebentar ada seseorang menelefon. Entah apa angin hari ini, saya bercakap tanpa noktah. Dia sedar yang ada tidak kena. Nak kena jumpa ni, katanya ringkas. Saya ketawa, terdiam, memikir. Banyak cakapkah saya tadi? Dia memang tahu perangai. Namun kami tidak temui masa yang sesuai.

10 minit kemudian dia menelefon sekali lagi. Saya on the way. Bolehlah kita jumpa. Bual-bual. Cerita-cerita.

Saya fikir. Bolehkah dia dipercayai? Saya tidak meraguinya, malah. Mahu cakap atau tidak cakap

(Mungkin saya perlu beralas dan berlapik.)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...