Jumaat, Disember 15, 2006

Mencari makna sebenar kawan

Bila saya duduk seorang diri, saya terfikir apakah memang manusia ini dijadikan perlu untuk berkawan? Saya tidak dapat lihat signifikannya. Mereka yang datang mengadu dan berkongsi cerita dengan saya ialah orang yang ada masalah dengan kawan. Jadi, apa gunanya kawan jika kawan itu tidak boleh menolong kawannya, jika benar-benar rapat dan akrab?

Seperkara lagi, bila perempuan itu telah menemui seorang lelaki yang dirasakan ‘Mr. Right’, maka istilah kawan baik atau teman akrab tadi akan terbuang begitu sahaja. Semuanya ditinggalkan dan hiduplah mereka seperti belangkas – berdua ke sana, berdua ke sini. Tidak cukup dengan berjumpa, telefon pula. Sudah makan atau minum pun, sibuk di tanya. Tiada soalan lainkah?

Saya yang selalu berhadapan dengan mereka ini selalu rasa nak muntah dan meluat – mungkin kerana saya melihat, tidak merasa. Tetapi apalah yang ada dalam satu perhubungan yang belum ada ikatan. Sekadar janji tidak memadai. Melanggar syariat, malah. Agama dan adat pula diketepi. Yang penting ‘hati bila sudah suka, semuanya pun boleh.’

Saya teringat pesan seorang kawan yang membuang semua kawan, para junior dan seniornya bila dia mula bercinta dan kemudian berkahwin. Kau ingat dosa yang kau buat masa bercinta dahulu boleh terhapus begitu sahaja bila dah kahwin?” Ingat-ingatlah.

Saya cuba juga mencari seseorang yang boleh dikatakan seorang ‘teman rapat atau teman baik.’ Saya meminta, lalu Allah beri. Memang seronok bila berkongsi cerita, duka, nestapa. Tetapi hubungan manusia ini mana boleh kekal lama. Sesekali gelora melanda, ribut taufan membawa bencana.

Manusia punya hati dan perasaan. Tidak tetap pendirian malah sering berubah-ubah. Saya telah dinasihatkan sebelum itu supaya jangan bergantung kepada manusia. Tidak akan kekal lama. Bergantunglah kepada Allah. Mohonlah HANYA kepadaNya. Dialah tempat untuk kita berpegang dan meminta. Yang abadi.

Sesungguhnya saya amat menyesal sekali. Mungkin kerana mahu mempunyai seorang ‘sahabat baik,’ Allah memberi saya peluang. Alhamdulillah, saya dapat merasa. Bila saya ditinggalkan, saya jadi seperti orang tiada haluan. Silap saya kerana cuba bergantung kepada manusia. Pelajaran yang saya terima amat mendalam – dia memang sahabat yang baik, namun saya lupa bahawa yang baik itu Allah kurniakan. Yang bahagia dan gembira itu pemberianNya, bukan datang dari sahabat itu.

Saya lupa tentang itu. Sungguh.

Mungkin ada yang bertanya, bagaimana saya menghadapi saat dukacita, kecewa, hampa. Tambahan pula perempuan, ada masa dan ketika emosi datang merubah sikap.

Jawapan saya: ALLAH.

Ada hari-hari tertentu saat saya merasa bingung dan serabut, saya akan berada lebih lama bersamaNya. Ada yang perlu saya panjangkan, ada yang perlu saya lebihkan dan ada yang perlu saya tambahkan. Saya meminta dan berdoa kepadaNya, dan sesungguhnya hanya Dia yang saya sandarkan kini. Bukan maNusia, bukan kawan, sahabat atau teman.

ALLAH

Jika keadaan benar-benar mendesak, saya akan berbual dengan sesiapa sahaja – makcik yang menyapu sampah pada awal pagi, tokey kedai sebelah yang jual macam-macam jenis ubat, tukang masak di restoran belakang pejabat saya, auntie yang jaga kedai membaiki peralatan elektrik di hujung lot bangunan ini atau budak pencuci kereta di parking lot di hadapan pejabat saya. Sesiapa sahaja. Asalkan ada orang yang saya boleh berbual. Selepas itu bingung dan serabut saya akan pergi.

Jika masih bingung lagi, saya akan telefon sesiapa dan ajak makan. Saya minta dia pinjamkan telinga sebentar, sumbat perutnya dengan makanan, suruh dia diam dan jangan simpan apa-apa dalam memori. Dia sekadar jadi tempat saya bercakap. Sesekali terfikir, elok juga bercakap dengan dinding. Dan kadang kala, saya memilih untuk bercakap dengan dinding. Dengan tingkap. Dengan kerusi. Dengan meja. Dengan lampu. Dengan pintu. Cuma sejak beberapa bulan kelakangan ini, saya rajin menaip segala benda dalam laptop, kemudian biarkan dia berselerak dalam macam-macam folder.

Sehingga hari ini, saya memilih untuk seorang diri. Lebih mudah. Lebih ringkas.

# Saya menulis entri ini semasa dalam keadaan bingung. Inilah sahaja cara meluah rasa ;-)
# # Entri ini juga memang ada kena mengena dengan yang hidup dan yang mati. Tetapi bukan untuk satu individu sahaja. Untuk semua juga. Jika benar-benar terasa, saya minta maaf. Kalau tidak menasihatkan, nanti tersilap jalan pula.

79 ulasan:

z'kea m.s berkata...

Kawan dan teman penting..cuma kita perlu tahu setakat mana peranan mereka. Sebab kawan bukanlah pergantungan tapi penyeri kehidupan. Indahnya punya kawan.. tenangnya punya teman. Dengan kawan dan temanlah kita akan melakar coretan memori warna-warni sepanjang hidup ini. Bayangkan jika kita mengakhiri hayat kita tanpa kawan dan teman mendoakan di sisi..
Cuma sesekali kita memilih untuk bersendiri sambil melakukan sesuatu yang kita seorang sahaja fahami..

Unknown berkata...

Assalamualaikum Ziati,
Minggu ini minggu yang terakhir saya berada di sini,sudah mula teringat rumah yang ditinggalkan, mungkin debu dari pasir memenuhi ruang tamu kami yang sering sepi...
Ada juga masanya kita tidak memerlukan kawan,tidak berteman tidak bermakna tiada bersaudara.
Kita sering mengutamakan erti sahabat hingga mengabaikan makna saudara.Kita masih boleh belajar dan berkomunikasi dengan pancaindera
dan mengeksploitasikan kecanggihan teknologi sebagai media berbicara.
Ilmulah yang menjadi petunjuk antara yang hak dengan batil,yang halal dengan haram.Tetapi,apakah bila ini diutarakan lalu kita menyempitkan ruang fikiran dan di anggap tidak mahukan kemajuan? Sewajarnya tidak kita diadu dombakan pada kekeliruan yang mengancam keamanan hanya kerana buah fikir yang mahu dipertahankan mesejnya.Menghayati tuntutan agama mengajar kita untuk menjadi taat, menghormati dan perlu dihormati.
Malang sekali berlainan berbeza wajah warna ditemukan pendirian untuk saling bercuriga.

Nurul berkata...

Bagaimana kalau kita berusaha biar diri kita menjadi seorang kawan yang baik?

Kalaupun kita tidak ditakdirkan mempunyai seorang pun kawan baik, sekurang-kurangnya kita memberikan orang lain merasa..

Saya sendiri tak ada kawan yang betul-betul baik. Adalah salah untuk bergantung hidup dengan seorang sahaja, menganggap dirinyalah yang terbaik sehingga menutup mata kita untuk melihat kebaikan orang lain.

Tetapi adalah salah juga kalau menyangka kita boleh hidup sendiri. Percayalah kerana saya juga pernah berpendapat sedemikian dulu, hanya bergantung kepada ALLAH, tidak memerlukan org lain. Tetapi satu perkara menyedarkan saya -

Saya ingin mendekati Allah, bangun menghadapnya kala Subuh tetapi tiada orang yang mengejutkan saya. Saya tidak percaya setiap orang dalam setahun itu hari-hari dia boleh bangun sendiri. Mesti ada sehari yang dia memerlukan orang lain yang mengejutkannya. Kecuali orang yang benar-benar wali.

Tanpa Nama berkata...

Saya cuba, sedang dan sentiasa belajar meminta dan berharap dan bergantung HANYA pada Allah sahaja tetapi sesekali desakan hati meronta-ronta untuk berkongsi dengan seseorang yang boleh memberi maklumbalas serta-merta tanpa menafikan bahawa merujuk pada ALLAH adalah sebaik-baiknya, bukankah "Doa itu adalah senjata mukmin"

Tanpa Nama berkata...

8x3vrK The best blog you have!

Tanpa Nama berkata...

cdcKcK Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

VkkOdh write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

A flashlight is a case for holding dead batteries.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

I'm not a complete idiot, some parts are missing!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Change is inevitable, except from a vending machine.

Tanpa Nama berkata...

640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates 81

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Nice Article.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...